Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJensen, Ida Bruheim
dc.contributor.authorLarsen, Martine Brøstenes
dc.date.accessioned2021-09-14T16:26:25Z
dc.date.available2021-09-14T16:26:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:84056848:50179005
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776756
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om det standardiserte tilbakemeldingsverktøyet Feedbackinformerte tjenester (FIT) i barneverntjenestens undersøkelse. Gjennom semistrukturerte intervjuer har jeg undersøkt hvilke erfaringer saksbehandlere har med FIT i en kommunal barneverntjeneste. Jeg har sett på hvilke styrker, svakheter, trusler og muligheter saksbehandlere opplever ved bruk av FIT i barneverntjenestens undersøkelsesfase. Studien har en kvalitativ tilnærming og bygger på en sosialkonstruktivistrik og fenomenologisk vitenskapsteori. Den teoretiske forankringen er brukermedvirkning, Empowerment, reformutvikling og rammene for barneverntjenestens undersøkelse. Empirien i denne studien består av fem individuelle intervjuer. Intervjuene ble analysert med utgangspunkt i en tematisk analyse. Resultatet av analysen viser at saksbehandlerne både opplever styrker, svakheter, muligheter og trusler ved verktøyet. Jeg finner at FIT i liten grad oppleves å fremme brukermedvirkning for saksbehandlere og det beskrives flere svakheter med å iverksette ett standardisert verktøy i undersøkelsesfasen. Imidlertid kan elementer fra FIT ha en positiv innvirkning på brukermedvirkning og hjelpe saksbehandlerne holde fokus på temaet. Et positivt element ved bruk av FIT var at barnestemmen lettere kunne dokumenteres ved at barnet scoret sin egen situasjon. Det ble identifisert flere svakheter, ved for eksempel hvilke klienter som er i risiko for å kunne mistolke verktøyet og dermed ikke anvende det riktig. Det konkluderes med viktighet rundt å fortsette forskningen rundt standardiserte verktøy og FIT inn i barneverntjenesten, og se verdien av å gjøre slike studier inn i de forskjellige avdelingene.
dc.description.abstractThis master's thesis is about the standardized feedback tool Feedback-Informed Treatment (FIT) in the child welfare service's investegation. Through semi-structured interviews, I have investigated what experiences caseworkers have with FIT in a municipal child welfare service. I have looked at the strengths, weaknesses, threats and opportunities that caseworkers experience when using FIT in the child welfare service's investigation phase. The study has a qualitative approach and is based on a social constructivist theory and phenomenological theory of science. The theoretical foundation is user participation, empowerment, reform development and the framework for the child welfare service's survey. The empirical data in this study consist of five individual interviews. The interviews were analyzed on the basis of a thematic analysis. The result of the analysis shows that the caseworkers both experience strengths, weaknesses, opportunities and threats with the tool. I find that FIT is to a small extent perceived to promote user participation for caseworkers and several weaknesses are described in implementing a standardized tool in the investigation phase. However, elements from FIT can have a positive impact on user participation and help caseworkers stay focused on the topic. A positive element in using FIT was that the child's voice could be more easily documented by the child scoring his or her own situation. Several weaknesses were identified, such as which clients are at risk of being able to misinterpret the tool and thus not use it correctly. It is concluded with the importance of continuing the research on standardized tools and FIT into the child welfare service, and see the value of doing such studies in the various departments.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan fungerer Feedbackinformerte tjenester i barneverntjenestens undersøkelse?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel