Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWathne, Kenneth Henning.
dc.contributor.authorGjerde, Mats
dc.contributor.authorYogarajah, Thinusan
dc.date.accessioned2021-09-20T07:32:02Z
dc.date.available2021-09-20T07:32:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82490702:48227234
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779042
dc.description.abstractSammendrag I løpet av denne masteroppgaven har vi forsket på hvordan omni kanal markedsføring påvirker kundetilfredshet og kundelojalitet i en B2B. Bedriften vi valgte å basere oppgaven på er Kverneland Group. Siden det var gjort lite forskning tidligere på hvordan omni kanal markedsføring påvirker kundetilfredshet og kundelojalitet innen B2B var dette noe vi ønsket å undersøke videre. Dermed utviklet vi problemstillingen: “Hvordan påvirker bruk av en omni kanal markedsføringsstrategi kundetilfredshet og lojalitet i en B2B bedrift?”. For å kunne svare på problemstillingen på best egnet måte valgte vi å gå for en kvantitativ tilnærming. Dette ga oss da muligheten til å gjennomføre en spørreundersøkelse der vi fikk svar på hvordan et utvalg av kundebasen til Kverneland Group opplever ulike elementer med bedriften, hovedsakelig knyttet inn mot kundetilfredshet og lojalitet. Vi fikk også tilegnet oss informasjon angående hvordan de opplever deres omni kanal markedsføring. Intervjuobjektene ble spurt om å rangere de ulike variablene på en skala fra 1-10. Totalt fikk vi svar fra 54 av kundene til Kverneland Group. Resultatene fra spørreundersøkelsene viser at majoriteten av intervjuobjektene er veldig godt fornøyde med sitt kundeforhold til Kverneland Group. Vi valgte å presentere resultatene vi fikk fra de ulike spørsmålene for å visualisere det på best mulig måte. Videre i oppgaven har vi tatt i bruk ulike statistiske analyser i form av regresjonsanalyse, korrelasjonsanalyse og gjennomført en hypotesetesting for å analysere hvilke hypoteser vi kunne beholde. Avslutningsvis konkluderer vi med at Kverneland Group har gode forutsetninger for å dra full nytte av en omni kanal markedsføring basert på at de har et godt grunnlag for de fire bærebjelkene: utnyttelse av kunnskap om kunden, utnyttelse av teknologien, administrere forhold i kanalene, og vurdere hvordan kanalene fungerer. I tillegg fant vi ut at vi beholder 2 av hypotesene etter statistisk analyse av datainnsamlingen. Vi konkluderer med at omni kanal markedsføring har en positiv effekt på kundetilfredshet, som igjen påvirker kundelojaliteten.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleOmnikanal markedsførings påvirkning på kundetilfredshet og kundelojalitet i B2B.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel