Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErsdal, Gerhard
dc.contributor.advisorSamarakoon, Samindi
dc.contributor.advisorLangeteig, Magne
dc.contributor.authorSigvaldsen, Marie
dc.date.accessioned2021-09-29T16:28:24Z
dc.date.available2021-09-29T16:28:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:78873759:3980185
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786249
dc.description.abstractI Norge finnes en rekke kystnære bruer med varierende grad av korrosjon. I kapasitetsberegninger av disse eldre konstruksjonene er normalt bare prosentvis reduksjon av bærekapasiteten tilsvarende prosentvis korrosjonstap benyttet. I denne oppgaven er en slik forenklet beregningsmetode vurdert og sammenlignet med laboratorie-forsøk av korroderte bjelker. Disse sammenligningene viser at en slik forenklet beregningsmetode gir for høy kapasitet. I denne oppgaven er en beregningsmodell som inkluderer tverrsnittsreduksjon av armeringsjern også på grunn av groptæring etablert. Denne baserer seg på data fra målinger av gropstørrelser som funksjon av gjennomsnittlig armeringskorrosjon. Den foreslåtte metoden viser bedre overensstemmelse med faktiske laboratorieforsøk. Ved å bruke den største sannsynlige verdien av groper, 95% persentil, gir beregningsmodellen et estimat av redusert kapasitet på sikker side. Tap av spennarmering vil i de fleste tilfeller være enda mer alvorlig for en betongkonstruksjon enn tap av slakkarmering. En variant av beregningsmodellen som er etablert for slakkarmering er lagt til grunn for en beregningsmodell for å beregne tap av spennarmering, og brukes til å etablere en nedre grensemodell for kapasitet av betongbjelker med korrodert spennarmering. Beregningsmodellen for korrodert spennarmering dekker likevel ikke alle problemene korrosjon kan forårsake på spennarmering. Spennarmering består av høyfast stål og er utsatt for andre nedbrytningsmekanismer som hydrogensprøing (HE) og hydrogenindusert spenningskorrosjon (HISCC). Ved tilstrekkelig surt miljø, ofte i forbindelse med groptæring, vil hydrogen kunne diffundere inn i stålet, og forårsake HISCC. Dette gjør stålet mindre duktilit i tillegg til at styrken kan reduseres, og kan i ytterste konsekvens føre til sprøbrudd. Beregningsmodellene anvendes på Hafrsfjord bru, som har omfattende korrosjonsskader på spenntau. Beregningene er utført på hovedspennet av brua, som er antatt å være det kritiske spennet. Det er i hovedsak det nederste spenntaulaget i brubjelkene som er utsatt for korrosjon, på tross av dette viser beregninger at Hafrsfjord bru har tilstrekkelig bærekapasitet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMomentkapasitet av slakkarmerte og spennarmerte betongkonstruksjoner med korrosjonsskader
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1213]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Vis enkel innførsel