Hvordan kan læring fra beredskapshåndtering av covid-19 relaterte hendelser brukes til å styrke resiliens i en beredskapsorganisasjon?
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan Operatørenes forening for beredskap (OFFB), kan styrke resiliens i organisasjonen med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan læring fra beredskapshåndtering av Covid-19 relaterte hendelser brukes til å forsterke resiliens i en beredskapsorganisasjon?Følgende spørsmål vil være relevante for å svare på problemstillingen:1. Hvordan håndterte beredskapsorganisasjonen førkrisefasen?2. Hvordan håndterte beredskapsorganisasjonen akutt krisefasen?3. Hvordan håndtere beredskapsorganisasjonen etterkrisefasen? Gjennom tre hendelser med bekreftet Covid-19 smitte om bord på boreplattformer i 2020, fikk beredskapsorganisasjonen OFFB erfaring med å håndtere hendelser preget av usikkerhet og høy dynamikk. Å følge det gjeldende planverket var ikke tilstrekkelig for å håndtere situasjonene som oppstod.I denne oppgaven blir nyere forskning innen beredskap, læring og resiliens, drøftet mot empiriske data fra de tre hendelsene. Innsamlingen av data er gjennomført ved å studere evalueringsrapporter etter hendelsene og intervjuer med involverte beredskapsledere. Under intervjuene er forhold knyttet til læring og resiliens i førkrisefase, akutt krisefase og etterkrisefase, forsøkt kartlagt. Intervjuene har som mål å måle potensiale for resilient atferd i de ulike krisefaene, med bruk av Resilience Analysis Grid (RAG).Funnene i studien viser at OFFB i høy grad mestret å håndtere de pandemirelaterte hendelsene gjennom resilient atferd. Undersøkelsene viser videre at organisasjonen har et potensiale for å styrke resiliens ytterligere, ved å trekke videre på læringen som fant sted under og etter hendelsene. For å forsterke resiliens kan OFFB vurdere å jobbe med følgende tiltak: - Fremme læringsprosesser ved å bryte ned strukturer basert på kommando og kontroll, planverk og prosedyrer - Fremme samhandling gjennom læringsprosesser basert på relasjoner og tillit- Fremme samhandlingsprosesser internt og mot eksterne samvirkeaktører - Fremme læringsprosesser under håndtering av hendelser - Fremme løsningsorientering og kreativitet i dynamiske og usikre situasjoner- Fremme teambyggende aktiviteter