Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKuran, Christian Henrik Aleksander
dc.contributor.authorNess, Victoria Stillingen
dc.contributor.authorThorsen, Trine
dc.date.accessioned2021-09-30T16:26:18Z
dc.date.available2021-09-30T16:26:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:83538997:47741384
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786789
dc.description.abstractFormålet med studien har vært å belyse hvordan konteksten for læring påvirker regionalt samvirke mellom utvalgte kommuner og nødetater på strategisk nivå. Studien har en sosiokulturell tilnærming til læringsbegrepet, og drøfting av kontekst baserer seg på dybdeintervjuene fra kommunalt ansatte med beredskapsansvar og lederne fra nødetatene. Problemstillingen for oppgaven er følgende: Hvordan er konteksten for læring mellom beredskapslederne i det regionale samvirket mellom politiet, helseforetakt, brannvesenet, og tre kommuner på Nord-Jæren. Studien sine funn peker på at det er flere gode kontekster. Ut i fra det beredskapslederne forteller har en god gruppedynamikk og kjemi. Studien har også rettet søkelys mot lover og retningslinjer som legger til rette for samarbeid. Studien har også funnet flere faktorer som påvirker konteksten og dermed beskriver konteksten annerledes i noen sammenhenger. Her tok studien utgangspunkt i beredskapslederne sitt arbeid med ROS-analyse og forsøk på opprettelse av en arbeidsgruppe etter brannen i parkeringsanlegget på Sola Lufthavn. I førstnevnte fant studien ut at kunnskapen beredskapslederne utvikler fra Ros-analysen stopper ved internalisering. Noen informanter beskrev det som manglende initiativ til evaluering, og andre beskrev det som følge av manglende systematisk arbeid med beredskapsplaner. I det andre eksempelet var funnene at konteksten for læring i stor grad forsvinner når beredskapslederne ikke samler seg for å evaluere i sammen. Dette er forankret i teorier om læring via deltakelse og interaksjon. Studien har også belyst en ny problemsstilling knyttet til ordlyden i samvirkeprinspippet, og potensielt hvilke konsekvenser det kan ha for konteksten for læring.
dc.description.abstractThe purpose of the study has been to shed light on how the context for learning affects regional cooperation between selected municipalities and emergency services at a strategic level. The study has a socio-cultural approach to the concept of learning, and discussion of context is based on in-depth interviews from municipal employees with emergency preparedness responsibility and the leaders from the emergency services. The problem for the thesis is the following: How is the context for learning between the emergency managers in the regional cooperation between the police, the health service, the fire service, and three municipalities on Nord-Jæren. The study's findings indicate that there are several good contexts. Based on what the emergency managers say, they have good group dynamics and chemistry. The study has also focused on laws and guidelines that facilitate cooperation. The study has also found several factors that affect the context and thus describe the context differently in some contexts. Here, the study was based on the emergency managers' work with ROS analysis and attempts to establish a working group after the fire in the parking facility at Sola Airport. In the former, the study found that the knowledge the emergency managers develop from the Ros analysis stops at internalization. Some informants described it as a lack of initiative for evaluation, and others described it as a result of a lack of systematic work with contingency plans. The study has also shed light on a new problem related to the wording of the collaboration principle, and potentially what consequences it may have for the context of learning.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleAv det som intet skjer, er det intet å lære
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel