Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyrholt, Sabine
dc.date.accessioned2015-04-21T11:48:39Z
dc.date.available2015-04-21T11:48:39Z
dc.date.issued2015-01-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/282144
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven var førstegangsledelse i bank- og finansnæringen, hvor studiets formål var å få økt kunnskap og innsikt i hvordan banksjefer opplevde å bli leder for første gang og hvordan deres forståelse av rollen er i dag. Problemstillingen er: «Hvordan oppleves det å bli leder for første gang i norsk bank og finansnæring, og hvordan er deres rolleforståelse? Finner vi idealet om Supermann?» Studien forankres i ulike teorier om førstegangsledelse og teori om innholdet i lederrollen. Det vises til tidligere forskning av Linda A. Hill, Haaland og Dale som har forsket og gjort empiriske funn på førstegangsledelse som en «utviklingsprosess». Det vises også til Henry Mintzberg som også har gjort empirisk forskning på selve innholdet i lederrollen og hva det innebærer. Det er syv informanter som utgjør studieenheten. Tilnærmingen er kvalitativ hvor det er utført dybdeintervjuer av førstegangsledere som nå har tittelen «banksjef» i to forskjellige sparebanker og er ledere på samme nivå. Resultatene må ses i lys av antall informanter og omfang på studien. Funnene viser at man som førstegangsleder opplever en lite tilrettelagt introduksjon til rollen som leder, en prosess som oppleves som vanskelig og utfordrende for informantene. Som førstegangsleder har man ikke erfaring å støtte seg på, og opplevelsen er å bli overlatt til seg selv for å lære seg rollen. Førstegangslederne ved denne studien hadde en klar forventing til hva rollen ville innebære før inntredelse. Funn indikerer at de ikke var forberedt på hvor utfordrende og identitetsendrende denne prosessen ville være. Spesielt utfordrende viste seg å være lederroller med fokus på å motivere og engasjere de ansatte. Mine funn sammenfaller i stor grad med funn fra Hill, Haaland og Dale sin forskning på området. Analysen viser at førstegangslederne vektlegger de relasjonelle verdier og orienteringer, noe som har vært gjennomgående for hele intervjuet. Spesielt fremtredende var «energizing individuals» ved å fremkalle energien som eksisterer naturlig i mennesket, og «developing individuals» som handler om å trene, veilede, rådgi og pleie individene som er i organisasjonen. Dette er roller innenfor menneskeplanet i Mintzberg (2009) sin rollemodell. De orienterer seg mot en praksis som utøves på bakgrunn av erfaring, hvor dynamisk læring etterstrebes. Funn som ble gjort kan ikke sies å støtte idealet om feilfri Supermann innen for det teknisk rasjonelle perspektivet. På bakgrunn av studiets resultater og begrensning kan funnene til en viss grad indikere hvordan førstegangslederne opplever prosessen med å bli leder, og hvordan de orienterer seg mot ledelse og utforming av rollen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectførstegangsledelsenb_NO
dc.subjectbanksjefernb_NO
dc.subjectbank- og finansnæringennb_NO
dc.title"Jakten på Supermann" : en studie av hvordan lederrollen oppleves for førstegangsledere i norsk bank- og finansbransje.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge