Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOftedal, Elin Merethe
dc.contributor.authorDysvik, Ellen
dc.date.accessioned2021-11-07T16:51:12Z
dc.date.available2021-11-07T16:51:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:83538997:47657950
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2828236
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien handler om hvordan tverrfaglig samarbeid fungerer ved implementering av velferdsteknologi i én spesifikk kommune. Velferdsteknologi er et viktig verktøy for å imøtekomme en aldrende befolkning, avlaste helsepersonell og effektivisere helsetjenester. Samtidig stiller det stadig nye krav til kommunen som arbeidsgiver, tjenesteleverandør og samfunnsutvikler. Digitale løsninger og nyvinninger må anses som virkemidler, ikke som mål i seg selv, dersom man vil lykkes med endringsinitiativ. Ved å involvere og engasjere ansatte på tvers av avdelinger og tjenesteområder kan kommuner oppnå kontinuerlige forbedringer og fremdrift i velferdsteknologiske prosjekter. Det finnes mye forskning på hva som fremmer og hemmer tverrfaglig samarbeid, uten at noen har klart å konkludere med hvordan man best kan organisere samarbeidet. Dette gjelder spesielt innenfor byråkratiske strukturer. Hensikten med denne studien er å utforske i hvor stor grad tverrfaglig samarbeid preges av revirer, siloer, altruisme og helhetstenking. Videre er formålet å diskutere betydningen av relasjonell koordinering i implementering av velferdsteknologi. Følgende tre forskningsspørsmål er lagt til grunn: 1. Hvilken rolle spiller revirtenking og altruisme ved implementering av velferdsteknologi? 2. Hvilken rolle spiller offentlige planer og styringsverktøy ved implementering av velferdsteknologi? 3. På hvilken måte kan relasjonell koordinering skape en balanse mellom revirtenking og altruisme? Datamaterialet er basert på intervjuer med åtte ansatte i en kommune. Disse innehar følgende stillingstitler; rådgivere, avdelingsledere, virksomhetsledere og seksjonsledere. Felles for informantene er at de har erfaring med, og arbeidsoppgaver knyttet til, velferdsteknologi. Forskningsresultatene viser at de tverrfaglige samarbeidene preges av både revirtenking og altruisme. Informantene gir uttrykk for at tydelig ansvarsfordeling, dialog, eierskap, forutsigbarhet og tid til relasjonsbygging er avgjørende for fruktbare samarbeid. I studien kommer det frem at fagidentiteter kan stå sterkt, men likeverdighet og respekt står likevel sterkere. Resultatene bekrefter videre at helhetlig oppgaveløsning er en tidsriktig og helt nødvendig måte å jobbe på. Altruismen gir grobunn for relasjonell koordinering, men påvirkes i stor grad av byråkratiske rammer som forsterker revir- og silotenking.
dc.description.abstractThis study explores how interdisciplinary collaboration works when implementing welfare technology in a specific municipality. Welfare technology is an essential tool in accommodating an aging population, relieving health professionals, and streamlining health services. Simultaneously, the municipality continually faces new demands in its role as employer, service provider and community developer. If one wants to succeed with change initiatives, digital solutions and innovations must be regarded as tools, and not purely the end objective. By involving and engaging employees across departments and service areas, municipalities can achieve continuous improvements and progress in welfare technology projects. A multitude of research has examined factors that stimulate and inhibit interdisciplinary collaboration, however a firm conclusion on how best to organize collaborative work does not exist, and this is particularly true within bureaucratic structures. The purpose of this study is to examine the extent to which interdisciplinary collaboration is characterized by professional territoriality, silo thinking, altruism, and holistic thinking. Furthermore, the purpose is to discuss the importance of relational coordination in the implementation of welfare technology. The following three research question establish the foundation of this study: 1. What role do territorial thinking and altruism play in the implementation of welfare technology? 2. What role do public plans and management tools play in the implementation of welfare technology? 3. In what way can relational coordination create a balance between territorial thinking and altruism? The data material is based on interviews with eight employees in a Norwegian municipality. The interviewees hold the following professional titles; advisers, department heads, business leaders, and section leaders. All informants have experience with, and work tasks related to, welfare technology. The research indicates that the multidisciplinary collaborations are characterized by both territorial thinking and altruism. The informants express that a clear division of responsibilities, dialogue, ownership, predictability, and time for relationship building are crucial for fruitful collaboration. Additionally, the study shows that professional identities can be strong, but equality and respect prove stronger. The results also confirm that holistic problem solving is a timely and wholly necessary way of working. Altruism provides a productive foundation for relational coordination; however, it is greatly influenced by the bureaucratic framework that reinforces territoriality and silo thinking.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleRevir og altruisme; en kvalitativ casestudie av tverrfaglig samarbeid i offentlig sektor.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel