Sykepleiere og sykepleierstudenters erfaringer ved å delta i faglig veiledning - en litteraturstudie over kvalitative studier
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2831543Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1301]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Studien har undersøkt hvilke erfaringer sykepleiere og sykepleierstudenter har fått ved å ha deltatt i veiledningen. Bakgrunnen har blitt knyttet til et behov for få mer kunnskap om relasjonen sykepleier og sykepleierstudenter har til veileder og de ulike forståelsene av hva veiledning faktisk er. Hensikten var å få oversikt over tidligere forskning, der studien sammenfattet en systematisk oversikt over hvordan sykepleiere og sykepleierstudenter erfarte å ha deltatt i veiledning. Studien har et kvalitativt design med eksplorativ og deskriptiv metode og har undersøkt 11 kvalitative primærstudier. Funnene studien har vist en kompleksitet på flere nivå som har blitt beskrevet gjennom hovedtemaene; Ulike strukturer for veiledningsutøvelse, Veiledningens innhold og Sykepleiernes og sykepleierstudentenes relasjon til veilederen. Forståelsen av veiledningen kom fram gjennom temaene. Ved å belyse sykepleiere og sykepleierstudenters opplevelser og erfaringer, har studien gitt et overblikk over ulike arenaer veiledning kommer til syne i. Det eksisterer få kvalitative oversikter som gir kunnskap om erfaringer rundt veiledning, derfor har studien konkludert i at det er behov for enda mer forskning på området.