Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøndenå, Kari
dc.contributor.authorEjaz, Haniya
dc.date.accessioned2021-12-31T16:51:11Z
dc.date.available2021-12-31T16:51:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:95959847:36618319
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835661
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er barnevernets samarbeid med minoritetsfamilier. Forskning viser at minoritetsfamilier og barn utgjør en stor andel barnevernsstatistikken, og møter mellom barnevernet og minoritetsfamilier oppleves til tider som svært utfordrende for begge parter. Barnevernsarbeideres arbeid med denne brukergruppen vil oppleve en del mer verdikonflikter og konflikter som omhandler kulturelle forskjeller. Minoritetsfamilier som bor i Norge, kan oppleve møte med barnevernet tøffere enn det majoriteten gjør. Formålet med denne oppgaven er å finne svar på hvilke utfordringer som oppstår i møtet mellom barnevernet og minoritetsfamilier når verdier, holdninger og fordommer kommer til uttrykk. Det er blitt brukt samtaleintervjuer med tre barnevernsarbeidere for å finne svar på dette temaet. Det er blitt presentert et teorigrunnlag som formidler ulike elementer i et møte mellom forskjellige kulturer. Det blir presentert om doxa og livsverden for å forstå barnevernets arbeid. Videre vil det bli presentert om verdier, holdninger og fordommer i møter mellom ulike kulturer, og hvor viktig det er å være bevisst på egne verdier og holdninger. Det blir presentert kulturelle begreper som kulturrelativisme, etnosentrisme og viktigheten rundt interkulturell kompetanse og interkulturell sensitivitet. I funnene kommer det frem at utfordringene som kommer frem i barnevernets møte med minoritetsfamilier hovedsakelig handler om de kulturelle forskjellene. Informantene uttrykte at mangel på kunnskap for ulike kulturer skaper utfordringer for deres egen del, og mangel på kunnskap for det norske systemet hos minoritetsfamilier skaper frykt hos dem. Frykten hos minoritetsfamilier skaper igjen et mer utfordrende samarbeid, for det blir vanskeligere å skape en god dialog med et godt samarbeid. Språkforskjeller kom også frem som en gjentagende utfordring i møte med minoritetsfamilier, og hvordan tolk både er et hjelpe middel informantene foretrekker sterkt, men samtidig at tolk kan skape utfordringer. Hensyn til kulturelleforskjeller i møte mellom barnevernet og minoritetsfamilier og mer bevisstgjøring rundt de kulturelle elementene vil gjøre det mindre utfordrende. Med tanke på at det multikulturelle samfunnet stadig vil vokse kan dette også være en implikasjon til videre praksis i barnevernsarbeid.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBarnevernet i møte med minoritetsfamilier
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel