• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Social Studies (SV-IS)
  • Studentoppgaver (SV-IS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Social Studies (SV-IS)
  • Studentoppgaver (SV-IS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Miljøterapeuter på barnevernsinstitusjon sin opplevelse av samhandling med etniske minoritetsforeldre: En kvalitativ studie.

Madland, Mari
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:95959847:8378081.pdf (791.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2835662
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IS) [391]
Abstract
Denne studien gir kunnskap om miljøterapeuter som arbeider på barnevernsinstitusjon sine opplevelser i samhandling med etniske minoritetsforeldre. Oppgaven er gjort med utgangspunkt i en kvalitativ metode der det ble brukt semi-strukturerte forskningsintervju av fire miljøterapeuter. Videre er det gjort en tematisk analyse av intervjuene.

Miljøterapeutenes fortellinger viser at det oppleves utfordringer når det kommer til språk, kultur og profesjonalitet. Særlig språkforskjeller var utfordrende i kommunikasjon med minoritetsforeldrene. Det ble uttrykt at kulturelle forskjeller kunne være til hinder for samhandling i form av ulike måter å forstå blant annet oppdragelse og psykisk helse.

Videre indikerte funnene på at miljøterapeutene opplever et stort ansvar som den profesjonelle i samhandling med minoritetsforeldre. Ansvaret viste seg særlig når det oppstod misforståelser eller dersom det hadde oppstått en krevende situasjon. Videre opplevde miljøterapeutene å ikke alltid nå opp til disse forventingene.

Funnene viser også at miljøterapeutene opplever at det å ha et felles mål for ungdommen fører til god samhandling med etniske minoritetsforeldre. Videre gis det uttrykk for at miljøterapeutene og foreldrene ofte ikke er enige i hvordan dette målet skal nås.

Funnene diskuteres i lys av utvalgt teori og tidligere forskning.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit