Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOmre, Cecilie
dc.contributor.authorNordby, Dorte Evje
dc.date.accessioned2022-01-04T16:51:12Z
dc.date.available2022-01-04T16:51:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:95959847:1990169
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2836038
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Brukermedvirkning i sosialfaglig arbeid har de siste årene fått mye oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Det har vært behov for å øke brukernes medvirkning i kontakt med sosialfaglige instanser i Norge. I den forbindelse har det i barnevernet vært et ønske og behov å utvikle tjenesten og tjenestetilbudet i tråd med barnevernloven §1-6 og §1-7 (1992). En kommunal barneverntjeneste i Norge opplevde en så stor pågang i sitt mottak- og undersøkelsesteam at det ble nødvendig å bruke ressurser fra andre avdelinger i tjenesten. Det hadde også over en periode vokst frem en tanke om å gjennomføre noen av barneverntjenesten sine undersøkelser på en ny og alternativ måte. Prosjektet tiltak som undersøkelse ble startet opp som et prøveprosjekt i den aktuelle barneverntjenesten. Tanken var å benytte barnevernets tiltaksfase som en undersøkelse. Hensikten var å tilby raskere hjelp til barn som er i kontakt med barneverntjenesten, samt et ønske om at barns medvirkning ble bedre ivaretatt på denne måten å jobbe på. Formål: Denne studien setter søkelyset på barnevernsarbeidere sine erfaringer med Prosjektet tiltak som undersøkelse i en kommunal barneverntjeneste. Formålet med Prosjektet tiltak som undersøkelse var å sikre en kvalitativ og god brukermedvirkning i tjenesten. Avdeling Barne- og familieenheten i barnevernet ønsket å finne ut om Prosjektet tiltak som undersøkelse var en god måte å møte de utfordringene og den kritikken barnevernsfaglig arbeid står ovenfor. Det er spesielt knyttet til økt brukermedvirkning og rett til rask og riktig hjelp for barn etter barnevernloven §4-4 (1992). Metode: Dette er en kvalitativ studie som bygger på teorier som fortolkning (hermeneutikk) og menneskelig erfaring (fenomenologi). Individuelle semistrukturerte intervjuer benyttes som grunnlag for datainnsamlingen. Hensikten har vært å få tilgang til barnevernsarbeidernes egne erfaringer med Prosjektet tiltak som undersøkelse. Til sammen deltok fire informanter fra en kommunal barneverntjeneste i studien. Analysemetoden som har blitt benyttet er temaanalyse. Resultater: Funnene viste at barns medvirkning har vært i fokus gjennom hele Prosjektet tiltak som undersøkelse. Det kom frem av studien at det knyttet seg ulike utfordringer i prosjektet tiltak som undersøkelse. Funn viste at Prosjektet tiltak som undersøkelse ikke alene sikrer ivaretakelse av barns medvirkning i en barnevernssak, men Prosjektet tiltak som undersøkelse har viktige elementer ved som er verdifullt å videreføre i undersøkelsesarbeid i barneverntjenesten.
dc.description.abstractSummary Background: User participation in social work has in recent years received a lot of attention both nationally and internationally. There has been a need to increase users' participation in contact with social workers in Norway. In this connection, the Child Welfare Service has had a desire and need to develop the service and the range of services in line with the Child Welfare Act §1-6 and §1-7 (1992). A municipal child welfare service in Norway experienced such a large influx in its reception and investigation team that it became necessary to use resources from other departments in the service. Over a period of time, the idea of ​​conducting some of the child welfare service's investigations in a new and alternative way had also emerged. The project measures as a survey was started up as a pilot project in the relevant child welfare service. The idea was to use the child welfare action phase as a study. The purpose was to offer faster help to children who are in contact with the child welfare service, as well as a wish that children's participation was better taken care of in this way of working. Purpose: This study puts the spotlight on child welfare workers' experiences with the project measures as a survey in a municipal child welfare service. The purpose of the project measures as a survey was to ensure a qualitative and good user participation in the service. The Department of Child and Family Affairs in the child welfare service wanted to find out whether the project measures as a survey were a good way to meet the challenges and the criticisms of child welfare work. It is especially related to increased user participation and the right to quick and correct help for children according to the Child Welfare Act §4-4 (1992). Method: This is a qualitative study based on theories such as interpretation (hermeneutics) and human experience (phenomenology). Individual semi-structured interviews are used as a basis for data collection. The purpose has been to gain access to the child welfare workers' own experiences with the project measures as a survey. A total of four informants from a municipal child welfare service participated in the study. The analysis method that has been used is thematic analysis. Results: The findings showed that children's participation has been in focus throughout the project measures as a survey. It emerged from the study that there were various challenges in the project measures such as research. Findings showed that the project measures as an investigation not only ensures the safeguarding of children's participation in a child welfare case, but the project measures as an investigation have important elements that are valuable to continue in investigation work in the child welfare service.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan blir barns medvirkning ivaretatt i Prosjektet tiltak som undersøkelse?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel