dc.contributor.author | Aspen, Lene | |
dc.date.accessioned | 2015-06-08T08:41:06Z | |
dc.date.available | 2015-06-08T08:41:06Z | |
dc.date.issued | 2015-01-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/284753 | |
dc.description | Master's thesis in Change management | nb_NO |
dc.description.abstract | Studien tar utgangspunkt i et kirkelig fellesråd i Rogaland som høsten 2013 startet innføring av løsningsfokusert tilnærming som hjelpemiddel for problemløsning i sin virksomhet. Forskningen som er gjennomført hadde til hensikt å se på hva som var intensjonen med innføringen, hvilke utfordringer som dukket opp underveis, og hvordan resultatet på undersøkelsestidspunktet var i forhold til opprinnelig intensjon.
Studien baserer seg på kvalitative semistrukturelle intervjuer gjort med leder i virksomheten, i tillegg til et tilfeldig utvalg respondenter. Det ble også stilt to spørsmål som krevde hver sin ubegrunnede vurdering om opplevelse av henholdsvis innføring og resultat på en skala fra 1 til 6.
Kotter (1995) sine 8 steg mot vellykket endring er vektlagt som hovedteori, supplert med annen relevant teori. I gjennom resultatet og drøftingen fremkommer det at virksomheten hadde gode forutsetninger for å kunne få løsningsfokusert tilnærming implementert hos seg. Men det kan tyde på at ikke alle disse var bevisste, noe som manifesterte seg i forskjellige utfordringer. Resultatene viste at noen respondenter hadde helt eller delvis fokus på løsningsfokusert tilnærming. Disse forsøkte å bruke deler av den i sin hverdag. Andre hadde ikke det store fokuset på tilnærmingen. Felles for alle var at de savnet ytterligere informasjon for å kunne ta den ytterligere i bruk. I drøftingsdelen blir det også diskutert rundt om det ble etablert en konkret nok visjon som kunne vise de ansatte målet for innføring. I praksis hadde ikke tilnærmingen ført til særlige endringer på intervjutidspunktet, og således kunne heller ikke intensjonen med innføring av løsningsfokusert tilnærming erklæres som nådd. Dette ble også reflektert i den kvantitative vurderingen som respondentene gjorde.
Studien argumenterer for at det vil være en fordel for innføringsprosessen at leder har oppslutning og legitimitet blant ansatte. Den viser også viktigheten ved å bruke god tid på alle steg i endringsprosessen, samt å avslutte ett steg før det gåes videre på neste. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015; | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | endringsledelse | nb_NO |
dc.subject | ledelse | nb_NO |
dc.subject | løsningsfokusert tilnærming | nb_NO |
dc.subject | kirkelig fellesråd | nb_NO |
dc.subject | LØFT | nb_NO |
dc.title | Løsningsfokusert tilnærming: Fra idé til praksis i et kirkelig fellesråd i Rogaland | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | nb_NO |