Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRavndal, Bjarte
dc.contributor.authorSalte, Maja Undheim
dc.date.accessioned2022-02-01T16:52:09Z
dc.date.available2022-02-01T16:52:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80527366:35410529
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976395
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er nettverksselskaper i Norge. Formålet er å undersøke holdningene og erfaringene kjøpere og selgere har til salgsmodellen, og hvilke aspekter som gjør den attraktiv. Jeg har lest mange artikler og sett på andre kilder om temaet, og brukt disse til å etablere en teori-del med mine totale inntrykk, som jeg videre har brukt til å utarbeide en spørreundersøkelse. Teoridelen starter med generelle fakta og historie om direktesalg og nettverkssalg, før jeg går mer inn på hvordan modellen fremtrer i Norge, samt en del med markedsføringsteori. Her har jeg fokusert mest på hva det er som gir kundeverdi, og jeg har også sett spesielt på produktene selskapene tilbyr. Noe av det mest unike med nettverksselskaper er at de selger fysiske produkter, i tillegg til en forretningsmulighet i selskapet. Denne delen er noe jeg har interessert meg spesielt for, og jeg har sett på hvor viktig rekruttering er, og hvor mye selgerne typisk tjener. I analysen har jeg brukt spørreundersøkelsen, som ble bygget på teorikapittelet, til å se på hvorvidt inntrykkene jeg kartla i teorien stemmer med de rapporterte besvarelsene. Hovedfunnene er at mange har erfaringer med kjøp fra nettverksbedrifter, men holdningene er ikke utelukkende positive. Mange antakelser viste seg til å ikke stemme med populasjonen, men det var også mange forventede funn.
dc.description.abstractThe theme for this thesis is network marketing companies in Norway. The objective is to research the attitudes and experiences buyers and sellers have to the sales model, and what makes it attractive. I have read articles and looked at other sources, and used these to establish a theory-part with my total impressions, that I further used to create a survey. The theory part begins with general facts and history of direct selling and network selling, before I look further on how the model is perceived in Norway, as well as a part with marketing theory. Here I have focused mainly on what brings customer value, and I have specifically looked at the products the companies offer. One of the most unique aspects with this model is that they not only sell actual products, they also offer a business opportunity as a distributor. This part is something I have taken a particular interest in, and I have looked at the importance of recruiting, and the income of a typical seller. In my analysis I used the survey, that was built on the theory-chapter, to look at whether the impressions I established in the theory relates to the reported answers. My main findings is that many respondents had experiences with purchases, but the attitudes are not mainly positive. Many assumptions proved to not be applicable to the population, but there were also some expected findings.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHoldninger og erfaringer med nettverkssalg i Norge
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel