Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Aslaug
dc.contributor.authorMurvold, Mari Vie
dc.date.accessioned2022-02-01T16:52:10Z
dc.date.available2022-02-01T16:52:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80527366:21171340
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976397
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormål: I denne oppgaven vil jeg gi et svar på problemstillingen «Hvilken motivasjon har sykepleierstudenter til å velge sykepleierutdanningen, og hvilke karriereønsker har sykepleierstudentene?». Teoretisk rammeverk: Oppgavens hovedteori er jobbkrav-ressursteorien. Motivasjonsteoriene jobbkarakteristikamodellen og selvdetermineringsteorien samt jobbkrav-kontroll-teorien brukes i tillegg for å støtte opp om hovedteorien. Metode: For å utforske oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode. Data ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer blant syv sykepleierstudenter og analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering (STC). Studien har en fenomenologisk tilnærming. Resultater: Mine funn viser at sykepleierstudentenes motivasjon til å velge sykepleierutdanningen er at de ønsker å arbeide med mennesker og hjelpe mennesker i sårbare situasjoner. De ønsker å ha kunnskap til å gjøre pasientenes hverdag bedre og føler at de gjør noe nyttig i jobben sin. Jobbsikkerhet trekkes også fram som en viktig faktor for noen. Sykepleierstudentene opplever at de står med et stort ansvar, og dårlige tilbakemeldinger og usikkerhet knyttet til egen kompetanse virker å kunne redusere motivasjonen. Tilbakemeldinger fra pasienter og kollegaer på at de gjør en god jobb, bekreftelse i form av at de ser at pasienten blir bedre eller at de greier å omsette kunnskap i praksis på en god måte virker å fungere som en motvekt til de jobbkravene de står ovenfor. Sykepleierstudentene vurderer å ta en videreutdanning. Tilrettelegging fra arbeidssted under utdanning, økt lønn, behov for spesialisert kompetanse på arbeidsplassen og å være trygg i rollen sin trekkes fram som viktige faktorer som må være til stede for at de skal ønske dette. Undersøkelsen viser også at koronapandemien ikke ser ut til å ha påvirket motivasjonen eller jobbønskene til sykepleierstudentene i vesentlig grad.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilken motivasjon har sykepleierstudenter til å velge sykepleierutdanningen, og hvilke karriereønsker har sykepleierstudentene?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel