dc.contributor.author | Brun, Tine Simi | |
dc.date.accessioned | 2015-08-21T13:19:51Z | |
dc.date.available | 2015-08-21T13:19:51Z | |
dc.date.issued | 2015-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/297826 | |
dc.description | Master's thesis in Documentary production | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne oppgaven har tatt for seg problemstillingen Hvilken påvirkning har relasjonen mellom forfatter eller filmskaper og aktører på troverdighet til historien i dokumentariske verk?
Det er tatt utgangspunkt i kommunikasjonsmodellene til Roman Jakobson for verbal kommunikasjon, og Jakob Lothe sin modell for narrativ tekst, samt Bill Nichols sin beskrivelse av dokumentarens modus. På denne bakgrunn er det i oppgaven introdusert en utvidet konseptuell kommunikasjonsmodell med spesielt fokus på relasjonen mellom forfatter/filmskaper og aktør. Denne modellen er så brukt til å analysere tre dokumentariske verk; bøkene ”Bokhandleren i Kabul” av Åsne Seierstad og ”Kjeltringer” av Thomas Ergo, samt filmen ”Pels” regi ved Ola Waagen.
Analysen med utgangspunkt i denne kommunikasjonsmodellen har resultert i to hovedfunn:
- Det ene var at responsen til aktørene i de dokumentariske verkene vil avhenge av relasjonen eller mangelen på relasjonen de har hatt med filmskaperne eller forfatteren. Aktører i de verkene som ble studert responderte negativt dersom de opplevde seg som feilaktig fremstilt og hadde hatt en mangelfull relasjon til forfatter eller filmskaper.
- Det andre funnet er at troverdigheten til historien i dokumentariske verk avhenger av hvordan Lothes tre trekk ved den upålitelige forteller tolkes av aktørene som har deltatt i dokumentarfremstillingen.
Oppgavens resultater kan dermed bidra til å forstå hvordan relasjonen mellom forfatter eller filmskaper og aktør i dokumentariske verk får betydning for samfunnsdebatten. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | dokumentarproduksjon | nb_NO |
dc.subject | kommunikasjonsmodell | nb_NO |
dc.subject | filmskaper | nb_NO |
dc.title | Hvilken påvirkning har relasjonen mellom forfatter eller filmskaper og aktører på troverdighet til historien i dokumentariske verk? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 67 | nb_NO |