Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOltedal, Ane Lyngstad
dc.date.accessioned2015-08-21T13:23:10Z
dc.date.available2015-08-21T13:23:10Z
dc.date.issued2015-05-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/297828
dc.descriptionMaster's thesis in Documentary productionnb_NO
dc.description.abstractMange har kritisert begrepet “dokumentar” for å gi et falskt skinn av objektivitet. Begrepet – som stammer fra John Griersons beskrivelse av en Flaherty film som en film med en viss “dokumentarisk verdi” – har likevel holdt seg. Kriteriene for å kalle en film dokumentar har variert historisk. Fra den tidlige dokumentarens hyppige bruk av rekonstruksjoner, via den observerende dokumentarens krav om å filme livet slik det utfolder seg uregissert, til en moderne revitalisering av rekonstruksjoner og teknikker hentet fra spillefilmen. Vi opplever nå en ny trend med filmer som ligger i skjæringspunktet mellom dokumentarfilm og fiksjonsfilm Denne trenden er ikke ukontroversiell, og kritikere hevder dokumentarbegrepet vannes ut. En årsak til kontroversen, mener jeg, er dokumentarbegrepets sterke påstand om sannhet. Når grensene blir uklare trues også dokumentarfilmens troverdighet som sann. Denne oppgaven er en utforskning av begrepet dokumentarisk sannhet. Jeg nærmer meg spørsmålet på to måter. Først ved å systematisere noen sentrale perspektiver på sannhetsbegrepet i dokumentarfilm, - og de sentrale skillelinjene opp mot fiksjon - slik de framgår av diskusjoner i media og i faglitteraturen. Deretter vil jeg se hva slags perspektiver en nærlesning av hybridfilmen Gjenforeningen av Anna Odell, kan gi på begrepet "dokumentarisk sannhet".nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectdokumentarproduksjonnb_NO
dc.subjectdokumentarnb_NO
dc.subjecthybridfilmnb_NO
dc.subjectdokumentarisk sannhetnb_NO
dc.subjectfenomenologinb_NO
dc.titleDokumentarisk sannhet - en hybrid utforskningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge