"Hva må gjøres for at Himmel og Hav skal bli en økonomisk lønnsom virksomhet ?" Et case studie om virksomhetens markedskommunikasjon
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298513Utgivelsesdato
2015-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1423]
Sammendrag
Dette er en case basert masteroppgave som tar utgangspunkt i kun en virksomhet. Virksomheten heter Himmel og Hav og er et kurs og misjonssenter som ligger i Sola Kommune. Himmel og Hav har de siste årene hatt en drift som har gjort at regnskapet har gått i minus. Dette har ført til at stedet nå har fått to år på seg til å snu denne negative trenden av sin eier,- Det Norske Misjonsselskap.
Problemstillingen for oppgaven er : ”Hva må gjøres for at Himmel og Hav skal bli en økonomisk lønnsom virksomhet? ” Det er utarbeidet to mål :
• Mål 1: Få de siste 6 månedene i 2015 til å gå i balanse.
• Mål 2: Få driften i balanse 2016.
Tidsperspektivet for å oppnå mål 1 og 2, dermed og svare på problemstillingen er 1 1/2 år, fra 1.7.2015-31.12.2016.
For å kunne besvare problemstillingen best mulig, har det blitt gjennomført en forutsetningsanalyse. En har blant annet sett på virksomheten, personalet, økonomien, og ulike typer arrangementer. Andre faktorer som og har påvirkning på Himmel og Hav sin drift er konkurrenter og trender i samfunnet. Gjennom besvarelsen er det blitt blant annet benyttet teori i forhold til markedsføring, som markedstilbud og markeds- kommunikasjon og fokus på å gi gjestene gode serviceopplevelser og utøve et godt vertskap. Under prosessen med å innhente data er det blitt brukt triangulering, ulike type kilder eller ”bevis”. Det er her blitt brukt datagjennomgang, intervjuer og observasjoner.
Oppgaven vil til slutt ende opp med konkrete forslag til tiltak. Disse tiltakene er både generelle i forhold til driften på Himmel og Hav, og konkrete i forhold til tiltak som må gjøres slik at de nye budsjettforslagene for årene 2015 og 2016 blir holdt.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management