Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorCarr, Helene
dc.date.accessioned2015-09-03T08:40:20Z
dc.date.available2015-09-03T08:40:20Z
dc.date.issued2015-06-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/298541
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractNødhjelpsarbeidere må i dag mestre både den usikkerheten som nødhjelpssituasjoner fører med seg, men også usikkerheten som oppstår i store, komplekse organisasjoner. Denne studien har forsøkt å belyse hvordan endringskompetanse kan være en nøkkelkompetanse i nødhjelpsarbeid. Studien har en kvalitativ tilnærming. Konklusjonen baseres på en litteraturstudie og empiri. Litteraturstudien forankres i teori fra fagene Endringsledelse, Krisehåndtering og Beslutninger i kriser på Universitetet i Stavanger. Datagrunnlaget for empirien ble samlet inn på et forberedelseskurs for nødhjelpsarbeidere organisert av UNHCR, ved hjelp av deltakende observasjon og intervjuer. Informantene består av16 av kursets trenere og fasilitatorer, samt to gruppeintervjuer med til sammen 15 av kursets deltakere. Litteraturstudien belyser hva teori og forskning forteller om emosjonell intelligens, god kommunikasjon, god operasjonell ledelse og evnen til å takle stress, og hvordan dette har sammenheng med begrepet endringskompetanse. Det blir belyst hvordan intuitivitet baseres på erfaring, og at erfaring er noe som kan tilegnes gjennom riktig trening, mental simulering og mentale modeller. En intuitiv organisasjon kjennetegnes av en trygg atmosfære preget av tillit, rom for å feile og stille spørsmål, og der den beste læringen og de beste løsningene genereres sammen med andre. Det samme kjennetegner en god treningsarena for nødhjelpsarbeidere. Empiriske funn viser at mye av det som foregår ute i praksisfeltet, samsvarer med det som fortelles i teori og forskning. WEM kurset viste endringskompetanse gjennom innhold, organisering og gjennomføring av kurset. Det som derimot ikke samsvarte mellom teori og praksis var om beslutninger i nødsituasjoner bør sentraliseres eller desentraliseres, og hvorvidt for mange rutiner og prosedyrer kan hemme intuitivitet eller fremme kvalitet. Det var også ulikheter i hva teori og praksis mente om hvilke realistiske situasjoner det burde trenes på; verst tenkelige scenarier, eller de som deltakerne mest sannsynlig vil møte på i virkeligheten. Hvordan deltakerne ble utvalgt til å komme på beredskapslista blir også diskutert. Studien konkluderer med at endringskompetanse kan være en nøkkelkompetanse for nødhjelpsarbeidere. Endringskompetanse kan skape grunnlag for at organisasjoner og enkeltmennesker kan være i stand til, samt forberede andre på, å ta gode beslutninger intuitivt i nødsituasjonen, spesielt i situasjoner hvor prosessene er dynamiske og preget av usikkerhet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2015;
dc.subjectintuitive organisasjonernb_NO
dc.subjectbeslutningstakingnb_NO
dc.subjectnødhjelpsarbeidnb_NO
dc.subjectusikkerhetnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectendringskompetansenb_NO
dc.subjectnødhjelpnb_NO
dc.titleEndringskompetanse : en nøkkelkompetanse i nødhjelpsarbeidnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel