dc.description.abstract | I denne oppgaven undersøker vi i dybden regnskapsmanipulasjon som har skjedd i Wirecard
som var Europas største regnskapsvindel gjennom tidene og omtalt som «The Enron of
Europe». Wirecard som var stjernen på den tyske innovasjonshimmelen gikk konkurs etter at
et kolossalt og verdensomspennende bedrageri ble oppdaget.
Formålet med denne oppgaven er å belyse røde flagg som regnskapsbrukere burde ta hensyn til
i Wirecard saken, og som kunne ha ført til identifisering av regnskapsmanipulasjon på tidligere
tidspunkt. Videre har vi gjennomført intervjuer med seks revisorer fra «Big Four»
revisjonsselskapene hvor vi diskuterte forskjellige regnskapsmanipulasjons teknikkene som
Wirecard ledelsen brukte til å få innsikt om lokale revisorer kunne ha avdekket liknende
manipulasjon som i Wirecard saken. I tillegg har vi brukt relevant teori for å analysere svindelen
og forstår hvorfor regnskapsmanipulasjon egentlig oppstår, og hvilke incentiver ledelsen har
for å begå misligheter, om de føler noe press eller om de har andre grunner.
Vi fant ut at oppdagelse av regnskapsmanipulasjon er avhengig av oppdragssansvarlig revisors
profesjonelle skjønn og forhold til bruk av profesjonell skepsis. Revisorene har utfordringer
med å overholde kravene knyttet til identifisering av misligheter formulert i
revisjonsstandardene ISA 240 på grunn av kompleksiteten i dagens virksomheter, informasjons
asymmetrien mellom ledere og revisor, og mangel på spesiell kompetanse og kunnskap. Vi også
fant ut at lange samarbeidet mellom et selskap og revisjonsfirma lett kan føre til ulemper i form
av personlige avhengighetsforhold og tap av profesjonell skepsis.
Generelt sett konkluderte vi med at dagens regnskapsstandarder gir mulighet til å manipulere
regnskapet, og at dagens revisjonsstandarder gir rom for skjønn som kan føre til at revisorene
ikke avdekker regnskapsmanipulasjon. Regnskapsstandartene samt revisjonsstandartene bør bli
mer presise, gi bedre og mer detaljert forklaringer med veiledning som kan begrense muligheten
for manipulasjon og øke sannsynligheten for at regnskapsmanipulasjon oppdages. | |