Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFigved, Carolina
dc.date.accessioned2015-09-04T13:12:40Z
dc.date.available2015-09-04T13:12:40Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/298765
dc.descriptionMaster's thesis in Social worknb_NO
dc.description.abstractOndskapen har eksistert siden tidenes morgen som en motsetning til det gode. Vi hører stadig nyheter der mennesker gjør grusomme ting mot hverandre som for eksempel krig, tortur, drap og overgrep. Begrepet ondskap og det å være ond har lenge vært forbundet med religion, og en har hatt en oppfatning om at ondskap har vært en iboende menneskelig egenskap, i stedet for et produkt av uheldige omstendigheter. Mange kan kanskje si seg enige i at ondskapen eksisterer i verden, men å betegne mennesker som onde kan være vanskelig for mange. Når det i tillegg er barn som blir betegnet som onde stiller mange seg kritisk til dette. Dette fordi de fleste har en tanke om at barn blir født uskyldige og gode. At barn blir overgripere er for mange vanskelig å forestille seg og behovet for å forstå blir enda større enn når voksne begår grusomme gjerninger. Oppgavens tema ble derfor valgt og skrevet ut fra et ønske om å forstå gjerningsmannen i møte med ondskap og fokuserte derfor ikke her på ofrene. Det ble tatt utgangspunkt i barn som begår onde handlinger og forsøkt å finne ut hvem disse barna er og hvilke mulige årsaker som kan ligge bak deres handlinger. Noen kan kanskje mene at dette er feil, men oppgaven ble ikke skrevet for å unnskylde dem som begår onde handlinger, men for å forsøke å forstå hva som er årsaken til at noen begår slike handlinger, for på den måten å kunne forhindre fremtidig skade og lidelse. Metoden som ble brukt i oppgaven var litteraturstudie og valget falt på denne metoden på bakgrunn av problemstillingen. Teorien som ble brukt ble hentet både fra ulike bøker og fra internett. Fordi oppgaven forsøkte å finne ut hvem de barna som begår onde handlinger er og hvorfor de begår slike handlinger, var både sosiale, biologiske og psykologiske teorier interessante, og hovedfokuset var på disse. Et kapittel om dyremishandling ble likevel sett på som relevant for oppgaven fordi dette kan være et faresignal for at barn overfører slike handlinger på mennesker. Resiliens ble også tatt med som et siste delkapittel i teorien der det ble motargumentert for den teorien som ble brukt. Drøftingsdelen har tatt for seg forskjellige synspunkter på den viktigste teorien om oppgavens tema. Drøftingen etterlatte seg en del åpne spørsmål som det ble tatt stilling til i konklusjonen. Det ble konkludert med at ingen barn blir født onde, men at det kan være ulike risikofaktorer i barns liv som kan føre til at de kan begå onde handlinger. En kunne finne dette i barnets oppvekstmiljø så vel som i egenskaper hos barnet selv. Konklusjonen videre var at de ulike psykologiske, biologiske og sosiale faktorene må ses som sammenhengende faktorer som påvirker hvordan barnet utvikler seg. Det ble også konkludert med at videre forskning på temaet dyremishandling er viktig for å arbeide forebyggende og hindre andre grusomme skader og lidelser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectondskapnb_NO
dc.subjectonde handlingernb_NO
dc.subjectseksuelle overgrepnb_NO
dc.subjectbarn som dreper barnnb_NO
dc.subjectpsykologiske faktorernb_NO
dc.subjectbiologiske faktorernb_NO
dc.subjectsosiale faktorernb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectsocial worknb_NO
dc.subjectsosialt arbeidnb_NO
dc.titleNår barn begår onde handlingernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge