Et tilknytningsfokusert barnevern? En kvalitativ studie av barnevernansattes erfaringer med tilknytningsfremmende innsats i hjelpetiltak med barn og familier.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298770Utgivelsesdato
2015-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IS) [869]
Sammendrag
Tittel: Et tilknytningsfokusert barnevern?
En kvalitativ studie av barnevernansattes erfaringer med tilknytningsfremmende innsats i hjelpetiltak til barn og familier.
Tema/bakgrunn: Denne studien tar for seg tilknytningsteoriens rolle i barneverntjenesten. Studien tar sikte på å få tak i hvilket fokus barneverntjenesten har på tilknytningsbegrepet og tilknytningsteori i sitt tiltaksarbeid. Er tilknytning et levende begrep i barneverntjenesten, eller er det blitt et såkalt honnørord? Jeg ønsker gjennom denne studien å få mer kunnskap om hvordan barnevernansatte forholder seg til tilknytningsteori i sitt daglige arbeid.
Barneverntjenestens arbeid tar ofte utgangspunkt i barnets tilknytning til sine omsorgspersoner. I mange av sakene barneverntjenesten befatter seg med, er tilknytningsproblematikk en underliggende kjerne. Barneverntjenestens rolle er ofte å vurdere kvaliteten på tilknytningen mellom barn og omsorgsperson, for så å avgjøre om samspillet og tilknytningen er utviklingsfremmende eller utviklingshemmende. Barneverntjenesten arbeider med barn som er i risiko for å utvikle, eller som allerede har utviklet, en utrygg tilknytning til sine omsorgspersoner.
Selv om tilknytning står sentralt i barneverntjenestens arbeid, og således er et viktig teoretisk perspektiv innenfor dette fagfeltet, er min erfaring fra arbeid i barneverntjenesten at tilknytning er mer et teoretisk begrep enn et praktisk.
Hensikt og mål: Målet med oppgaven er å få et innblikk i hvordan ansatte i barneverntjenesten opplever fokuset på tilknytning i sitt arbeid, og få tak i deres erfaringer med til tilknytningsarbeid.
På tross av at oppgavens omfang er begrenset og ikke kan generaliseres til å gjelde hele barneverntjenesten, eller alle barneverntjenester, er målet med oppgaven å rette et fokus på barnevernets oppgaver, kunnskap og utfordringer når det gjelder tilknytning og tilknytningsarbeid.
Problemstilling: Barnevernansattes erfaringer med tilknytningsfremmende innsats i hjelpetiltak til barn og familier. Hvordan vektlegger barneverntjenesten tilknytningsteori i sitt arbeid med hjelpetiltak?
Metode: I oppgaven har jeg benyttet med av en kvalitativ tilnærming og metode. For å få empiri til å svare på problemstillingen har jeg gjennomført 5 intervjuer med ansatte i ulike barneverntjenester i ulike kommuner i Norge. I analysen av innhentet empiri har jeg benyttet meg av deskriptiv analyse med koding og kategorisering. For å belyse den innhentede empirien har jeg presentert relevant teori.
Resultater og funn: Det kom frem delte opplevelser av hvordan barneverntjenesten har fokus på tilknytning. De fleste informantene fortalte om en opplevelse av at tilknytning var noe som ble vektlagt på deres arbeidsplass, men det var også en informant som fortalte at tilknytning var et ord som nærmest aldri ble nevnt og som man ikke hadde et særlig fokus på. Samtlige av informantene ga uttrykk for at tilknytningsteori og tilknytningsarbeid er svært relevant for barneverntjenesten, men at det kan være vanskelig å sette ord på hvordan man konkret jobber med tilknytning. Det kom frem at kunnskapen om tilknytning for de fleste var en kombinasjon mellom faglig kunnskap ervervet gjennom utdanning og ny kunnskap tilegnet gjennom det praktiske arbeidet. Samtlige av informantene uttrykte et ønske om og et behov for kunnskaps- og kompetanseutvikling på tilknytningsområdet.
Beskrivelse
Master's thesis in Social work