Ingen kjære mor – En kvalitativ studie om hvordan det er å bli mor i det 21. århundre
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2999887Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
Jeg har i denne oppgaven intervjuet fem mødre om deres tanker, opplevelser og erfaringer rundt det å bli mor for første gang. Det er ikke oppgavens formål å generalisere resultatet, derimot ønsker jeg med denne oppgaven å skape en større forståelse rundt hvilke normer og forventninger mødre møter i det 21. århundre. I oppgaven diskuteres det ulike utfordringer mødrene møter i sine hverdagsliv, ulike type press og forventninger, før den videre forklarer de fire hovedtemaene som gikk igjen i intervjuene; amming, kropp, forventninger og økonomiske/sosiale konsekvenser. Ettersom det er en økende grad av muligheter for kvinner, augmenterer jeg i oppgaven at det kan bidra til økt likestilling, men samtidig skape større forventningspress. I denne kvalitative analysen benytter jeg tre teoretikere; Dorothy E. Smith, Simone de Beauvoir og Judith Butler. Samt argumenters og vektlegges fenomenet til Ole Jacobs Madsen om “Generasjon Prestasjon”.
Oppgaven tar også for seg flere paradokser som presenteres i analysedelen. Mødrene deler blant annet nedlatende syn om andre gravide og projisering av komplekser over på andre kvinner. Videre belyses også gruppedynamikk og meningsendringer gjennom intervjuene. Overraskende fant jeg ut at mødrene selv var i stor grad bevisste over sin påvirkningskraft gjennom sosiale medier og hadde gjort konkrete valg for å aktivt følge og ikke følge enkelte kontoer.
Som et resultat av undersøkelsen fant jeg viktigheten av barselgruppene og den store konsensusen blant mødrene der de kunne snakke åpent, ærlig og fritt i en trygg sfære. Derfor ønsker jeg med oppgaven å senke forventningene til kvinner og skape en større forståelse rundt hva som anses som normalt. Det er ingen fasit på oppdragelse og som oppgavens resultat ønsker jeg å skape en større fleksibilitet og forståelse for mødre og kvinner.