Aktiv skole pilot : implementering av fysisk aktivitet i skolen. En case-studie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300004Utgivelsesdato
2015-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien tar for seg implementering av daglig lærerstyrt fysisk aktivitet i en
barneskole. Regelmessig fysisk aktivitet er et viktig tiltak for å fremme normal
utvikling, fysisk form og god helse hos barn og unge. Et økende antall studier viser
positive effekter ved intervensjon av skolebasert fysisk aktivitet, men det mangler
kunnskap om hvordan fysisk aktivitet kan videreføres i skolens arbeid etter at
intervensjonsperioden er over.
Hensikten med denne studien er å få økt kunnskap om gode implementeringsstrategier
for fysisk aktivitet i skolen. Forskningsspørsmålet studien søker svar på, er: Hvordan
implementere daglig lærerstyrt fysisk aktivitet i en barneskole? Studien har en
overordnet sosio-økologisk teoretisk ramme, men anvender også implementeringsteori
og motivasjonsteori.
Forskningsdesignet er en case-studie basert på kvalitative, semistrukturerte intervju og
deskriptiv statistikk. Casen består av en skole som skoleåret 2013–2014 implementerte
intervensjonen: ”AKTIV SKOLE PILOT”. Studien undersøker de ulike aktørenes
erfaringer med implementering. Modellen som er blitt implementert, har et flerfaglig
preg der fysisk aktivitet har blitt knyttet opp mot skolefag.
Intervensjonen er implementert med god implementeringskvalitet. Resultatene viser en
gjennomføringsgrad på 79 % sammenlignet med intensjonen om 45 minutters daglig
lærerstyrt fysisk aktivitet. Lærerne på intervensjonstrinnet har vist stor grad av
forpliktelse til intervensjonen. Dette kan forklares med ekstern støtte, elevenes
mottagelse, opplevd nytteverdi og lærernes individuelle motivasjon og
mestringsforventning. Intervensjonens fleksibilitet, timeplanfestet fysisk aktivitet og
lokaltilpasning har også påvirket implementeringen i en positiv retning. Det har vært
utfordringer knyttet til å løfte intervensjonen til et kollektivt organisasjonsnivå.
Utfordringene kan knyttes til organisasjonsfaktorer og prosessfaktorer.
Gode implementeringsstrategier innebærer kunnskap om hvordan implementering
påvirker skolen både kollektivt og individuelt. Det er viktig å få til en systematisk
gjennomføring av initieringsfasen, der kartlegging av skolens endringsvilje står sentralt.
Opplæring og støtte til kompetanseutvikling for lærerne gjennom veiledning i
praksisfeltet samt sikring av nødvendige strukturelle og ressursmessige forhold er andre
viktige faktorer.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences