Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkage, Ingrid
dc.date.accessioned2015-09-15T11:29:43Z
dc.date.available2015-09-15T11:29:43Z
dc.date.issued2015-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/300004
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesnb_NO
dc.description.abstractDenne studien tar for seg implementering av daglig lærerstyrt fysisk aktivitet i en barneskole. Regelmessig fysisk aktivitet er et viktig tiltak for å fremme normal utvikling, fysisk form og god helse hos barn og unge. Et økende antall studier viser positive effekter ved intervensjon av skolebasert fysisk aktivitet, men det mangler kunnskap om hvordan fysisk aktivitet kan videreføres i skolens arbeid etter at intervensjonsperioden er over. Hensikten med denne studien er å få økt kunnskap om gode implementeringsstrategier for fysisk aktivitet i skolen. Forskningsspørsmålet studien søker svar på, er: Hvordan implementere daglig lærerstyrt fysisk aktivitet i en barneskole? Studien har en overordnet sosio-økologisk teoretisk ramme, men anvender også implementeringsteori og motivasjonsteori. Forskningsdesignet er en case-studie basert på kvalitative, semistrukturerte intervju og deskriptiv statistikk. Casen består av en skole som skoleåret 2013–2014 implementerte intervensjonen: ”AKTIV SKOLE PILOT”. Studien undersøker de ulike aktørenes erfaringer med implementering. Modellen som er blitt implementert, har et flerfaglig preg der fysisk aktivitet har blitt knyttet opp mot skolefag. Intervensjonen er implementert med god implementeringskvalitet. Resultatene viser en gjennomføringsgrad på 79 % sammenlignet med intensjonen om 45 minutters daglig lærerstyrt fysisk aktivitet. Lærerne på intervensjonstrinnet har vist stor grad av forpliktelse til intervensjonen. Dette kan forklares med ekstern støtte, elevenes mottagelse, opplevd nytteverdi og lærernes individuelle motivasjon og mestringsforventning. Intervensjonens fleksibilitet, timeplanfestet fysisk aktivitet og lokaltilpasning har også påvirket implementeringen i en positiv retning. Det har vært utfordringer knyttet til å løfte intervensjonen til et kollektivt organisasjonsnivå. Utfordringene kan knyttes til organisasjonsfaktorer og prosessfaktorer. Gode implementeringsstrategier innebærer kunnskap om hvordan implementering påvirker skolen både kollektivt og individuelt. Det er viktig å få til en systematisk gjennomføring av initieringsfasen, der kartlegging av skolens endringsvilje står sentralt. Opplæring og støtte til kompetanseutvikling for lærerne gjennom veiledning i praksisfeltet samt sikring av nødvendige strukturelle og ressursmessige forhold er andre viktige faktorer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IH/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjectimplementeringnb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectaktiv skolenb_NO
dc.subjectimplementeringskvalitetnb_NO
dc.subjectprosessfaktorernb_NO
dc.subjectorganisasjonsfaktorernb_NO
dc.subjectautonominb_NO
dc.subjectkompetansenb_NO
dc.subjectsosiale faktorernb_NO
dc.titleAktiv skole pilot : implementering av fysisk aktivitet i skolen. En case-studienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciencesnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge