Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalheim, Nina
dc.contributor.authorRamsdal, Åshild Thomassen
dc.date.accessioned2022-06-29T15:51:14Z
dc.date.available2022-06-29T15:51:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109900146:47408127
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001591
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har jeg sett på hvordan det journalistiske samfunnsoppdraget blir ivaretatt av norsk motepresse. Sentrale begreper som forbrukerjournalistikk, kritikkverdige forhold, samfunnsrolle, presseetikk og pressefrihet er gjennomgående for hele oppgaven. Gjennom fem kvalitative semistrukturerte intervju med redaktører og ledere i moteredaksjoner, motejournalister og andre relevante personer med kunnskap på området, får en innsikt i motejournalistikkens funksjon, motepressens praktisering av motejournalistikk og etiske og kritiske standarder i norsk motepresse. Det representative utvalget av moteredaksjoner i denne oppgaven er Melk & Honning, D2 og MinMote. Funnene i bacheloroppgaven viser at de utvalgte moteredaksjonene mener at motejournalistikk bør være fri og kritisk, og at den skal dekkes på samme måte som man dekker alle andre journalistiske områder, og mediebransjen forøvrig. Funnene viser også at moteredaksjonene har som ambisjon og mandat å ivareta det journalistiske i samfunnsoppdraget gjennom reportasjene og artiklene de formidler. Enkelte redaksjoner hevder at det journalistiske samfunnsoppdraget blir ivaretatt i egen redaksjon, og enkelte hevder at lykkes med det innimellom. Faktorer som ung og liten bransje, «koselige» intervjuer, manglende ressurser og et ønske om å inspirere kan gjøre det utfordrende for moteredaksjoner å ivareta det journalistiske samfunnsoppdraget.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis, have I looked at how the journalistic social mission is preserved by the Norwegian fashion media. Key concepts such as consumer journalism, criticisable conditions, role in society, media ethics and freedom of the media are consistent throughout the thesis. Through five qualitative semi-structured interviews with editors and managers in fashion editorial offices, fashion journalists and other relevant people with knowledge in the field, we gain insight into the function of fashion journalism, the fashion press' practice of fashion journalism and ethical and critical standards in Norwegian fashion press. The representative selection of fashion editors in this thesis are Melk & Honning, D2 and MinMote. The findings in the bachelor thesis show that the selected fashion editors believe that fashion journalism should be free and critical, and that it should be covered in the same way as covering all other journalistic areas, and the media industry in general. The findings also show that the fashion editors' ambition and mandate is to take care of the journalistic in the social mission through the reports and articles they disseminate. Some newsrooms claim that the journalistic social mission is taken care of in their own newsroom, and some claim that it succeeds from time to time. Factors such as young and small industry, "cozy" interviews, lack of resources and a desire to inspire can make it challenging for fashion editors preserve of the journalistic social mission.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDet motejournalistiske samfunnsoppdraget
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel