Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlitgård, Mathias
dc.contributor.authorSveindal, Trine Lise
dc.date.accessioned2022-06-30T15:51:11Z
dc.date.available2022-06-30T15:51:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109898158:21814899
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001813
dc.description.abstractJeg har i denne oppgaven ønsket å belyse hvordan mangfold er representert i pensum ved sosiologistudiet på Universitetet i Stavanger. Med dette går jeg fra å begrepsfeste mangfold, til å kople det opp mot teorier rundt annengjøring. Her innebefattes teorien om interseksjonalitet, som tar for seg kompleksiteten rundt hvorfor mennesker opplever verden forskjellig, og den sosiale ulikheten som stammer fra denne kompleksiteten. Avkolonisering av akademia er videre en hovedteori, som setter søkelys på hvorfor det er viktig å få plass til kunnskap og vitenskap fra andre perspektiver enn det globale nord. Disse teoriene ser på hvordan ulikhet kan forstås ut fra komplekse mellommenneskelige skjæringspunkt, og hvorfor det er nødvendig med en løsrivelse fra et kolonialt kunnskapsperspektiv. Her er nøkkelord blant annet kategorier rundt kjønn, etnisitet, det globale nord og det globale sør. Oppgaven bygger på empiri som er samlet inn fra sosiologistudiets fagbøker, fagtekster- og kapitler. Metoden jeg har benyttet er en teoridrevet innholdsanalyse, som også har egenskaper fra summativ innholdsanalyse. Både enheter fra forfatteres kategorier, samt variabler fra tekstenes innhold har blitt analysert. Datainnsamlingen viser tydelige tendenser på at pensum ved universitetet er ensartet når det gjelder hvem forfatterne er i relasjon til kategorisering, og til hvilket kunnskapsperspektiv som sitter med definisjonsmakten i sosiologi. I analyse- og diskusjonsdelen seksjonerer jeg opp hvordan vi kan se denne ensartetheten sett i lys fra teoriene om annengjøring. Jeg diskuterer hvordan vi kan forstå pensumets innhold i lys av vitenskapelig legitimitet, identitetspolitikk, universitetets ansvar, og hvorfor og hvordan kanon innen sosiologi er slik den er, samt kunne ha vært hvis vi tok grep om mangfoldsspørsmålet. Videre diskuterer jeg at mangelen på mangfold kan føre til at jeg kun ser perspektiver på virkeligheten ut fra ett ståsted, noe som resulterer i at jeg ikke vil kunne se forstå ulike samfunns ulike synsvinkler.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleForskjellige strenger gir den beste samklang? - en innholdsanalyse av mangfoldsrepresentasjon i sosiologistudiets pensum ved Universitetet i Stavanger
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel