dc.description.abstract | Sammendrag:
Denne oppgaven forsøker å belyse hvordan krenking fremstilles i ulike diskurser fra nettavisen VG og den sosiale plattformen Twitter. Det benyttes kritisk diskursanalyse for å gjennomføre nøye tekstanalyser av tekstene vi har samlet inn. I analysen forekommer det mange interessante funn, og grundige analyse av de ulike diskursene har gitt oss mange nye forståelser og utfordringer rundt krenkende atferd knyttet til #metoo-kampanjen. Det var for eksempel interessant å se at krenkende atferd forekommer oftest mellom samme kjønn på videregående skoler i Sør-Trøndelag, som betyr at kvinner også tyr til krenkende atferd. En annen interessant tilnærming var å undersøke diskursene fra Twitter som kritiserte nyhetssakenes diskursers fremstilling av krenkende atferd. I oppgavens analysedel vil de ulike diskursenes fremstilling av krenking komme tydelig frem, med tilhørende forklaringer til hver enkelt. For vår del var det største funnet at alle VG-artiklene og Twitterinnleggene argumenterte for og fremstilte diskurser til fordel for #metoo-kampanjen og bekjempelsen mot krenkende atferd i samfunnet. | |