Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrageton, Sigmund
dc.contributor.authorKimsås, Sanna
dc.date.accessioned2022-07-06T15:51:41Z
dc.date.available2022-07-06T15:51:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109899978:23267140
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003185
dc.description.abstractTema for denne bacheloroppgaven er visuell formidling av nyhetsjournalistikken, tilpasset yngre voksne. Med utgangspunkt i casestudie av VGs Peil-app, har jeg undersøkt hvilke visuelle prinsipper som fungerer best for å underholde og nå ut til yngre voksne med nyhetsjournalistikken. Det er tatt utgangspunkt i teori om benyttelse av multimediale fortellinger, og utforming og design av disse. Intervju med VGs ansatte, fra avdelingen som er spesialisert på å nå ut til yngre voksne, har blitt anvendt, for å også fremme deres arbeidsmetode mot problemstillingen. Hovedsakelig har funnene i oppgaven vist at yngre voksne ikke befinner seg i stor grad på nettaviser, lineær-TV og andre tradisjonelle nyhetsmedier når de oppsøker nyheter, men på sosiale medier. Derfor betinges ofte formater og visuell formidling av at det også kan formidles disse stedene, for eks. Facebook, Snapchat og Instagram. Da viser det seg også at historiefortellingen er i tråd med måten vi trykker og navigerer oss på disse appene. De responderer også godt på korte og enkle tekster, kombinert med like mye visuelle virkemidler, som for eks. bilder, video og grafikk. Det er også viktig at det er kun det viktigste som plukkes ut, og forklares på enklest mulig måte. På denne måten følger nyhetsjournalistikken også med i dagens oppmerksomhetskultur, og kan lettere fange oppmerksomheten og underholde dem, selv ved hardere politiske nyheter.
dc.description.abstractThe theme for this bachelor thesis is visual communication of news journalism, adapted for younger adults. Based on a case study of VG's Peil app, I have investigated which visual principles work best to entertain and reach younger adults with news journalism. It is based on the theory of the use of multimedia narratives, and the design and layout of these. Interviews with VG's employees, from the department that specializes in reaching out to younger adults, have been used, to also promote their working method towards the issue. The findings in this thesis have mainly shown that younger adults are not to a large extent present when speaking of online newspaper, linear TV and other traditional news media when they seek out news, but on social media platforms. Therefore, formats and visual communication are often conditioned by the principles of these platforms, e.g. Facebook, Snapchat and Instagram. Storytelling is then often in line with the way we explore and navigate throughout these apps. They also respond well to short and simple texts, combined with as much visual tools, as for example. photos, video and graphics. It is also important that only the most important things are picked out and explained in the simplest possible way. In this way, news journalism also follows the current attention culture, and can more easily capture attention and entertain them, even with tougher political news.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kvalitativ studie av visuell formidling av nyhetsjournalistikk tilpasset unge voksne
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel