Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkretting, Hallgeir
dc.contributor.authorWiik, Martin Heggem
dc.date.accessioned2022-07-07T15:51:31Z
dc.date.available2022-07-07T15:51:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109899978:47412730
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003564
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om de to fundamentale dokumentarformene, den amerikanske Direct Cinema og den franske Cinéma Vérité. Her skal det analyseres om en kombinasjon av disse to formene kan være en berikelse for dokumentarfilmskaperen. Begge disse formene har ulike fortellerteknikker. Direct Cinema blir ofte beskrevet som «flua på veggen» fordi historien blir til gjennom handlinger og situasjoner. Publikum er kun med og observerer det som skjer og kan opparbeide seg egen tolkning av innholdet. Denne formen er veldig tidkrevende. Kameraet må alltid være gående for å være sikker på at man ikke går glipp av viktige scener. På den andre siden er Cinéma Vérité preget av journalistikken. Her er det ofte en synlig forteller i tillegg til aktivt bruk av intervjuer. Denne formen er mindre tidkrevende i forhold til Direct Cinema fordi det tillates iscenesettelse til en viss grad. Direct Cinema er den mest benyttede formen og er verdt å streve etter. Hvis tid er en begrensende faktor, kan man alltid støtte seg på Cinéma Vérité. Alt i alt, å veksle mellom disse to formene er absolutt en berikelse for dokumentarfilmskaperen.
dc.description.abstractThis thesis is about the two most known ways of producing a documentarty: Direct Cinema og Cinéma Vérité These two different techniques have two different ways of portraying the plot. Direct Cinema is a technique where the viewers are just observating. Cinéma Vérité differs from the other technique since its leaning towards interviews and a visible narrator. This thesis is analyzing whether a combination between Direct Cinema and Cinéma Vérité could be an enrichment for the documentary maker. Direct Cinema is very time consuming since the camera needs to be recording almost all the time to be sure no important scenes are missed. On the other hand, Cinéma Vérité is allowing staging to some extent which makes it less time consuming. Direct Cinema is the most used technique and is also worth aiming for. If time is crucial, you can always lean on to Cinéma Vérité. A combination of these to techniques is absolutely an enrichment for the documentary maker.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKan en kombinasjon av Direct Cinema og Cinéma Vérité være en berikelse for dokumentarfilmskaperen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel