dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven blir det ved hjelp av simulering i modelleringsverktøy
gjort analyser av nivå og strømningsdynamikken i oljeseparasjonstoget på Valhall
PH plattformen i Nordsjøen. Med utgangspunkt i det virkelige prosessanlegget
offshore og Kongsberg K-spice treningssimulator blir en Unisim-modell av separasjonstoget
bygget i prosessmodelleringsverktøyet Honeywell Unisim.
Modellen blir verifisert mot treningssimulatoren ved å sammenlikne væskekomposisjoner,
nivådynamikk, strømningsrater, og energiforbruk for å danne et inntrykk
av realismen i modellen. Videre blir modellen brukt i en kost/nytte analyse
hvor den eksisterende oljeeksportpumpen som går med fast turtall blir byttet ut
med en turtallsregulert pumpe. To alternative VSD-pumper blir vurdert hvorpå
den ene blir valgt for videre implementering og analyse i oppgaven. Et pristilbud
fra leverandør med ny pumpe, elektromotor og frekvensomformer er lagt ved
oppgaven.
Nivådynamikken for separatorene i treningssimulatoren blir brukt som grunnlag
for tuning av nivåregulatorer i Unisim-modellen etter implementering av ny
VSD-pumpe. Effektforbruk og gjennomstrømningsrater på gammel og ny pumpeløsning
blir sammenliknet og brukt til å beregne potensiell fremtidig energibesparelse.
Resultatene fra testing med turtallsregulert eksportpumpe viser en potensiell
energibesparelse mellom 2400 og 3700 MWh i året i perioden 2025 til 2060 når
feltet skal stenges ned.
Oppgaven beskriver i grove trekk de nødvendige ombygginger og modifikasjoner
som må gjøres på plattformen for å konvertere eksportpumpen til turtallstyring.
Estimerte prosjektkostnader blir presentert og sammen med pristilbudet fra leverandør
og 2021 priser for olje og gass viser dette at prosjektet vil kunne nedbetale
seg selv på 11 år. | |