Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBruin, Marieke Gerdien
dc.contributor.editorSkeie, Geir
dc.contributor.editorOhna, Stein Erik
dc.contributor.editorFandrem, Hildegunn
dc.date.accessioned2022-07-11T09:33:22Z
dc.date.available2022-07-11T09:33:22Z
dc.date.created2022-06-13T11:14:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationBru in, M. (2022). Å øke foreldres ansvar for barns måloppnåelse i skolen. Gode intensjoner, utilsiktede konsekvenser? I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.}, Hvordan arbeide med elevmangfold? (s. 72-95).en_US
dc.identifier.isbn9788245040180
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004509
dc.description.abstractKapitlet skrives inn i rammen av en norsk utdanningspolitikk som er opptatt av både skole-hjem-samarbeid og foreldres rolle i barns opp­læring. Teksten fremhever betydningen av foreldres involvering i barns skole­gang, noe som blir sett på som en forutsetning for elevers skolefaglige utvikling. Til tross for disse intensjoner kan skolens forventninger til foreldre bli «pedago­giserende» når foreldre tilskrives ansvar for barns måloppnåelse og tvinges inn i en rolle som lærer for sitt barn. Diskusjonen av foreldres rolle i barns opplæ­ring baseres dels på teori om neoliberale utviklingstrekk i utdanningspolitik­ken, og dels på et empirisk materiale som omhandler foreldreerfaringer med pedagogisk oppfølging av språklæring tilknyttet cochleaimplantering hos barn. Forfatteren diskuterer hvordan gode hensikter kan føre til utilsiktede konse­kvenser, og peker på behovet for en kritisk diskusjon om foreldres rolle i barns opplæring.en_US
dc.description.abstractThe chapter is framed by Norwegian educational policy's preoccupa­tion with school-home collaboration and the parents' role in children 's educa­tion. The text emphasises the significance of parental involvement, which - in both policy and practice - is viewed as a prerequisite for students' educatio­nal advancement, securing equal opportunities for all. Good intentions not­withstanding, schools' expectations of parents may become «pedagogicalizing» when parents are assigned responsibility for children's achievement, forcing them to take on a rote as teacher for the child. The discussion of parents' rote in children's education is partly based on theory on neoliberal developments in educational policies, as well as empirical data concerning parents' experi­ences on educational follow-up of children's language learning after cochlear implantation. The author discusses how good intentions may lead to uninten­ded consequences, emphasising a need for critical discussion of the parents' role in children's education.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.ispartofHvordan arbeide med elevmangfold : Flerfaglige perspektiver på inkludering.
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectforeldres rolle i barns opplæringen_US
dc.subjectforeldreveiledningen_US
dc.subjectutdanningspolitikken_US
dc.titleÅ øke foreldres ansvar for barns måloppnåelse i skolen : gode intensjoner, utilsiktede konsekvenser?en_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber72-95en_US
dc.identifier.doi10.55669/oal 00304
dc.identifier.cristin2031343
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal