Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEspen Reiss Mathiesen
dc.contributor.authorSimenrud, Martin
dc.date.accessioned2022-07-12T15:51:54Z
dc.date.available2022-07-12T15:51:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109900146:47356158
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004749
dc.description.abstractProblemstillingen for denne oppgaven er i hvilken grad e-sport dekkes av Norges største mediehus. Målet med denne avhandlingen har vært å undersøke hvor mange ganger Verdens Gang (VG) har skrevet om e-sport, som er årsaken til at problemstillingen er formulert slik. For å undersøke dette, ble et program kodet for å analysere VG sitt digitale arkiv, sammen med emneknaggen «e-sport» på VG sitt nettsted. Arkivet inneholder rundt 2,3 millioner artikler, siden redaksjonens andre oppstart i 1945. Metoden resulterte i en oversikt på 311 artikler. Resultatet fra undersøkelsen viser at VG har publisert 25 artikler som kan settes i sammenheng med e-sport. Funnene tyder på at det typisk er nyhetsverdien sensasjon som setter saker om e-sport på dagsordenen. Sensasjon viser blant annet til store pengepremier og internasjonale begivenheter. Denne undersøkelsen gir et innblikk i hvordan en av verdens store fenomener, e-sport, mangler oppmerksomhet fra norske medier. Den manglende dekningen bryter med pressens samfunnsoppdrag, hindrer pressen i å avdekke kritikkverdige forhold i en voksende næring og fraberøver befolkningen tilfredsstillende innsikt i en verdensomfattende utvikling.
dc.description.abstractThe leading research question for this dissertation has been to which degree Norway's largest newspaper cover esports. To find appropriate results, a program was coded to analyze Verdens Gang's (VG) digital archive, containing approximately 2,3 million articles. Additionally, their website was analyzed for all esports content, through the website's filtering tag for "e-sport". The findings document VG having published 25 articles that can be interpreted as articles regarding esports. Results imply that sensation is a leading news criterion for setting esports on the agenda. This research gives new insight into how one of the world's leading phenomena, esports, currently lacks attention from Norwegian media. The lack of coverage regarding the topic is in violation of the contract between the media and society, reduces the press' chances of uncovering criticizable information, and diminishes the people's ability to have the necessary insight into a world-renowned development.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUtviklingen som ble oversett
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1268]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel