Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBredeli Jørgensen, Kåre
dc.contributor.authorHadzic, Berina
dc.contributor.authorStensland, Åshild
dc.date.accessioned2022-07-13T15:51:42Z
dc.date.available2022-07-13T15:51:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:93770837:21514545
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005142
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling, og problemstillingen som belyses er «Hvordan kan Universitetet i Stavanger inkludere FNs bærekraftsmål i kjemiutdanningene?» Bakgrunnen for denne problemstillingen er de 17 bærekraftsmålene som ble vedtatt av FNs medlemsland høsten 2015. Som en introduksjon til mål nr. 4 kan man lese at utdanning er nøkkelen til utvikling, og i delmål 4.7 er dette spesifisert i større detalj: «4.7) Innen 2030 sikre at alle elever og studenter tilegner seg den kompetansen som er nødvendig for å fremme bærekraftig utvikling, blant annet gjennom utdanning i bærekraftig utvikling (…)»1 Ved Universitet i Stavanger er grønn omstilling trukket frem som selve kjernen i universitetets satsningsområder. Et konkret mål universitet har satt seg er blant annet å «integrere mål om bærekraft i utdanningene våre».2 I denne oppgaven har det blitt undersøkt hvordan universitet i både inn- og utland har arbeidet med integrering av bærekraftsmålene i kjemiutdannelsene. Resultatene av disse undersøkelsene har blitt presentert i detalj. Konklusjonen er at målet om å fremme bærekraft har blitt en betydelig del av den overordnede strategien ved alle de største universitetene her i Norge, og universitet som Universitetet i Bergen og NTNU har også innført flere emner og studieprogram som er direkte knyttet til bærekraft. Når det derimot kommer til kjemiemnene som tilbys i bachelorstudier i kjemi er det minimalt med fokus på grønn og bærekraftig kjemi, og det er bare ved NTNU at ordet bærekraft i det hele tatt nevnes i emnebeskrivelsene man finner på nettsidene. Undersøkelsen av internasjonale universitet rundt i verden har bidratt til å gi flere konkrete forslag til hvordan Universitetet i Stavanger kan integrere bærekraft i kjemiutdannelsene. Forslagene som diskuteres i oppgaven er: 1) Kartlegging av nødvendige endringer på universitetet 2) Endring av nettsiden og inkludering av bærekraft i emnebeskrivelser 3) Innføring av enkeltemner i grønn og bærekraftig kjemi 4) Innføring av nytt bachelorprogram i grønn kjemi 5) Reformering og modifisering av eksisterende emner
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleInkludering av FNs bærekraftsmål i kjemiutdanningene Embracing the UN sustainability goals into the Chemistry educations
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel