dc.contributor.advisor | Khademi, Naeem | |
dc.contributor.author | Mydland, Benjamin | |
dc.contributor.author | Oftedal, Ove | |
dc.date.accessioned | 2022-07-14T15:51:22Z | |
dc.date.available | 2022-07-14T15:51:22Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:93568650:50878144 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3005462 | |
dc.description.abstract | Simulering av flammer i et 3D-miljø er ingenting nytt; men verktøyene brukt for å simulere flammer i slike scenarioer er veldig begrensede, ettersom de sjeldent er hovedfokuset i et slikt scenario og siden flammer er veldig ressurskrevende og komplekse å simulere. Men det er definitivt mulig, og ønskelig, å ha en velfungerende og realistisk flammesimulering. Målet til dette prosjektet er å forbedre et flammesimuleringsspill som allerede eksisterer og å gjøre den til en mer generell software for simulering av tunnelbranner, ved først å fremst forbedring av selve simuleringen.
Med den relativt nylige forbedringen i CFDer som simulerer flammer, og forbedringer til effiktiviteten til forbrukerdatamaskiner sine komponenter, bør det være mye mer mulig å forsøke realistisk simulering enn det har vært tidligere. Dette vil bli oppnådd med å utvide et simplere flammesimuleringsspill basert på Unity med resultatene fra CFDen kjent som FDS.
Med sammenfletting av resultater fra FDS og med et fokus på å generelt forbedre brukeropplevelsen, har det blitt oppnådd en software som er et steg i riktig retning for det ønskede produktet.
For å oppsummere: Det er mulig å videre forbedre en software ment for å simulere flammescenarioer i tunneler, og det er masse potensialet i dette feltet. Det å gjøre dette med en CFD, som FDS, er fruktbart; men dette har også sine egne unike utfordringer og begrensninger. | |
dc.description.abstract | Simulating fires in a 3D-environment is nothing new; But the tools used for
simulating fires in such scenarios are extremely limited, as they are seldom
the focal point of the scenario and they are extremely resource intensive and
complex to simulate. But it is certainly possible, and desirable, to have
well functioning and realistic fire simulation. The goal of this project is to
improve an already existing fire simulation game into a more general and
useful software for simulating tunnel fires, by first and foremost improving
the fire simulation.
With relatively recent improvements to CFDs used to simulate fire, and
improvements to computational power of consumer-grade PCs, it should be
much more feasible to attempt a realistic scenario than before. This will
be achieved by extending a simpler fire simulation game in Unity with the
results from the CFD known as FDS.
With some merging of results from FDS and with a focus on generally im-
proving the user experience, a software which is a step in the right direction
for the desired product has been achieved.
To summarize: It is possible to further improve a software for simulating a
fire scenario in a tunnel, and there is a great deal of potential in this field.
Doing this with a CFD, like FDS, is fruitful; but it also has its own set of
unique challenges and limitations. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | CoolEngine: Simulering av Realistiske Flammer og Røyk i et Unity3D Basert Tunnelflamme Redningspill | |
dc.type | Bachelor thesis | |