Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUgo Corte
dc.contributor.authorHilal Kocaguzel
dc.date.accessioned2022-07-14T15:51:36Z
dc.date.available2022-07-14T15:51:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109898158:49751721
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005478
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne empiriske bacheloroppgaven i sosiologi tar for seg fenomenet «utenforskap» bland enslige mindreårige ungdommer i Stavanger med et kultur sosiologisk tilnærming. På dette kultur sosiologisk perspektivet dreier seg om de symbolske utrykkene i samfunnslivet, og om hvordan de skaper mening med ulike fenomener. Og på denne studien forstår vi kulturbegrepet som et samfunnsvitenskapelige måte, at kultur er de ferdighetene, oppfatningene, og væremåtene personer har tilegnet seg som medlemmer av samfunnet. Sosiologiske teori begrepene av Pierre Bourdieus danner grunnlaget av studiens teori. Utenforskap ble forsket som et sosiologisk emne, ikke som et sosial problem. Teoretiske begrepene «det sosiale rommet» «Habitus» og «felt» fra Bourdieu var sosiologiske brillene i studien, at hvordan og hvilke situasjoner opplever enslige mindreårige flyktninger utenforskap i Stavanger. Kapital teorien av Bourdieu forstås som type «makt» slik at et sosialt ulikhetsforhold innebærer samtidig er et maktforhold, et forhold mellom individer, institusjoner eller grupper preget av dominans og over og underordning. Fordi sosial ulikhet er ulikhet i tilgangen til forskjellige former for kapital, vil en ulik fordeling nødvendigvis innebære at noen har evnen til å tvinge sine interesser gjennom på bekostning av andres interesser. Utenforskap defineres på ulike måter som et subjektivt utenforskap og objektivt utenforskap. Studien var mer opptatt av objektivt utenforskap som defineres individer som er ikke på arbeid, skole, eller sosial i samfunnet. Og utenforskap forstås som et strukturelt problem, og at ikke ansvaret for situasjonen legges hos den enkelte unge i utenforskap. Det er forhold ved samfunnet som bidrar til at unge ikke får mulighet til å delta, mestre og bruke sine ressurser. Begrepet Utenforskap fanger opp dynamikken mellom felleskapet og individet. Studien viser om hvordan strukturer gjør at individer er på utenforskap, og hele studien prøver å vise at dette har ikke et konkret svar, det er flere variabler som er avhengige og uavhengige som spiller rolle om man står utenforskap, som skjønn, bakgrunn, egenskaper, ikke å ha skole bakgrunn, eller ikke vokse opp med en familie som sees et grunnleggende institusjonen i et samfunn. Mangelen på ulike typer kapitaler som «sosial kapital og kultur kapital» spiller stor rolle at ungdommene er ikke på arbeid, på skole.
dc.description.abstractThis empirical bachelor thesis in sociology addresses the phenomenon of "exclusion" among unaccompanied minor adolescents in Stavanger with a cultural sociological perspective. In this culture sociological perspective is about the symbolic expressions in social life, and about how they create meaning with different phenomena. And in this study, we understand the concept of culture as a social science way, that culture is the skills, perceptions, and behaviours people have acquired as members of society. Sociological theory the concepts of Pierre Bourdieus form the basis of the study theory. Exclusion was researched as a sociological topic, not as a social problem. The theoretical concepts "the social room" "Habitus" and "felt" from Bourdieu were the sociological glasses in the study, that how and what situations unaccompanied minor refugees experience exclusion in Stavanger. The capital theory of Bourdieu is understood as a type of "power" so that a social inequality relationship implies at the same time a power relationship, a relationship between individuals, institutions or groups characterized by dominance and superiority and subordination. Because social inequality is inequality in access to different forms of capital, an unequal distribution will necessarily mean that someone has the ability to force their interests through at the expense of the interests of others. Exclusion is defined in various ways as a subjective exclusion and objective exclusion. The study was more concerned with objective exclusion that defines individuals who are not at work, school, or social in society. And exclusion is understood as a structural problem, and that the responsibility for the situation is not placed with the individual young person in exclusion. There are conditions in society that contribute to young people not having the opportunity to participate, master and use their resources. The term Outreach captures the dynamics between the community and the individual. The study shows how structures cause individuals to be excluded, and the whole study tries to show that this does not have a concrete answer, there are several variables that are dependent and independent that play a role if one is excluded, such as judgment, background, characteristics, not having a school background, or not growing up with a family that is seen as a basic institution in a society. The lack of different types of capital such as "social capital and cultural capital" plays a major role in young people not being at work, at school.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan og hvilke situasjoner opplever enslige mindreårige ungdommer utenforskap i Stavanger?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel