Show simple item record

dc.contributor.advisorVagli, Åse Elisabeth
dc.contributor.authorJohnsen, Karoline
dc.date.accessioned2022-07-18T15:51:18Z
dc.date.available2022-07-18T15:51:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109898158:36493629
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006438
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractJeg kommer fra et hjem der jeg har en forelder uten utdanning. Dette er utgangspunktet for at jeg skriver om emnet sosial ulikhet og utdanning. Tanken om hvordan dette har vært avgjørende for hvilken utdanning jeg selv skulle ende opp med var så spennende at jeg ønsket å finne ut mer om emnet. Sosial ulikhet har blitt forsket mye på så jeg har valgt å dra inn et aspekt som det ikke står så veldig mye om og knytte det opp mot sosial ulikhet. Ettersom jeg selv ikke opplevde så høye forventninger så ville jeg finne ut om dette var tilfellet ellers i samfunnet også. Ulikhet finner man i alle land og samfunn, men det er noe disse landene har til felles når vi ser på undersøkelser gjort av PISA om 15-åringers lese- og skriveferdigheter. Utdanning er en investering samfunnet gjør i befolkningen. Avkastningen man ønsker å oppnå er å få frem mer kompetanse som igjen kan komme samfunnet til gode. I tillegg trenger samfunnet at økonomien går rundt, for at dette skal skje må man utvikle skattebetalere som er med på verdiskapning. Mer og mer penger blir brukt på utdanning og utdanningssektoren har fått flere og flere samfunnsoppgaver som før tilhørte familiene. Forventning handler om hva man tror kommer til å skje basert på erfaring og innhentet kunnskap. Når det kommer til utdanning er det en sammenheng mellom hva som forventes innad i din samfunnsklasse og hva du forventer av deg selv. Hvilken utdanning du ender opp med er ikke nødvendigvis et fullt og helt bevisst valg. Hvilket syn du har på utdanning avhenger av hvilken bakgrunnen du har, Pierre Bourdieu omtaler dette som kulturell kapital. Sosial ulikhet og utdanning, syn på utdanning og forventninger knyttet til utdanning henger sammen på en kompleks måte som man ikke finner konkrete svar på, men man finner forklaringer på hvordan det hele virker.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleForventningens rolle innenfor utdanning
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Show simple item record