Det selvkritiske blikket - Fra sosial stigmatisering til indre kritikk
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006641Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Mennesker som opplever sosial stigmatisering strever ofte med indre kritikk og selvfordømmelse (Sinding & Skeide, 2022; Goffman, 1963/1990 a). Formålet med oppgaven har derfor vært å belyse hvordan ytre fordømmende holdninger påvirker selvforståelsen og den indre dialogen for individer som blir annerledesgjort.
For å få et nært innblikk i hvordan stigmatisering kan erfares har jeg brukt Bjørn Hatteruds (2018/2020) autobiografi «Mot normalt» som illustrativt eksempel. Boken ligger til grunn for min analyse. Jeg trekker også noen sammenligninger med H.C. Andersens (1991) eventyr «Den stygge andungen» som har flere paralleller med Hatteruds narrativ. Begge fortellingene er relevante for problemstillingen og løfter i hovedsak frem temaer som stigma, utenforskap, annerledeshet og klassereise. Gjennom narrativene får vi innblikk i hvordan hovedkarakterens selvbilde påvirkes negativt av sosialt stigmatiserende erfaringer gjennom oppveksten.
Funnene fra mine litterære eksempler har mange likhetstrekk med studier som finnes om stigmatiserte mennesker. Å bli definert som annerledes av omverdenen, trakassert og spottet strukturerer et negativt selvbilde og bidrar til selvkritiske holdninger og skam. Det er likevel verdt å merke seg at individet som blir fordømt i et miljø kan være avholdt i et annet miljø. Det er ikke avvikende egenskaper i seg selv som skaper et selvkritisk blikk, men ytre fordømmende holdninger til avvik som legges til grunn for hvordan man vurderer seg selv.
Mitt mål har vært å løfte bevissthet på hvordan det selvkritiske blikket struktureres sosialt, påvirker selvidentiteten og måten vi tilpasser oss samfunnet. Sosial bevissthet kan være en nøkkel til å forstå egen adferd og tankemønster, men ligger også til grunn for hvordan mennesker tilpasser seg sine sosiale roller og identiteter.