Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngunaya Myhre Larsen
dc.contributor.authorKristiansen, Eva P.
dc.date.accessioned2022-07-19T15:52:35Z
dc.date.available2022-07-19T15:52:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111953379:47481982
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006725
dc.description.abstractUngdom og stress er et omdiskutert tema, og for alle som jobber i skolen, er det veldig aktuelt. I denne oppgaven har målet mitt vært å finne relevant og god forskning rundt temaet, og få et enda større innblikk i hva forskning sier om ungdom og stress. Jeg ønsket å finne ut hvordan miljøterapeuter, ansatt i skolen, kan støtte ungdom som opplever stress. Forskningen sammen med teorien forteller om en økende trend i forhold til ungdom og stress, spesielt relatert til skole, de siste 15 årene. Det rapporteres om manglende trivsel og prestasjonsrelatert stress i forbindelse med skole, som en viktig risikofaktor for psykiske vansker over tid. Både studien til Amundsen & Garmannslund (2018), og Bakken et. al., (2018), støtter opp om dette, i tillegg til teorien til Bru & Roland, (2019). Jenter kjenner mer enn gutter på dette presset, men det er ingen tvil om at gutter også er sårbare i forhold til psykisk helse. Ungdom opplever høye krav, og det er ikke uten grunn at dagens ungdom har fått tilnavnet: «Generasjon prestasjon». Mange kjenner på følelsen av å ikke være «god nok» og at det stilles høye krav både på skolen, hjemme og ellers i fritiden med fritidsaktiviteter. Skolerelatert stress kan være en forklaring på den økende trenden av psykiske helseplager blant ungdom de siste 15 årene. Tverrfaglig samarbeid i skolen, hvor ulike profesjoner jobber tett sammen, hjelper til å få et mer helhetlig overblikk over hvilken hjelp man bør gi til enhver tid. Flere ganger i studien presiseres det at skolen skal være et sted for alle, et sted hvor alle inkluderes og har det bra. Dette gjelder både de faglig og sosialt sterke elevene, og dem som har utfordringer av ulik karakter. Miljøterapeuters kompetanse kan bidra til å støtte elever som opplever stress, og styrke det psykososiale miljøet på skolen.
dc.description.abstractYouth and stress is a controversial topic, and for everyone who works in the school, it is very relevant. In this thesis, my goal has been to find relevant and good research on the topic, and get an even greater insight into what research says about youth and stress. I wanted to find out how environmental therapists, employed in schools, can support young people who experience stress. The research together with the theory tells of an increasing trend in relation to youth and stress, especially related to school, in the last 15 years. Lack of well-being and performance-related stress in connection with school are reported as an important risk factor for mental health problems over time. Both the study by Amundsen & Garmannslund (2018), and Bakken et. al., (2018), supports this, in addition to the theory of Bru & Roland, (2019). Girls know more than boys about this pressure, but there is no doubt that boys are also vulnerable in relation to mental health. Young people experience high demands, and it is not without reason that today's young people have been nicknamed: "Generation achievement". Many people feel the feeling of not being "good enough" and that high demands are made both at school, at home and elsewhere in their free time with leisure activities. School-related stress may be an explanation for the growing trend of mental health problems among young people in the last 15 years. Interdisciplinary collaboration in the school, where different professions work closely together, helps to get a more comprehensive overview of what kind of help should be given at all times. Several times in the study, it is emphasized that the school should be a place for everyone, a place where everyone is included and has a good time. This applies to both the academically and socially strong students, and those who have challenges of a different nature. The competence of environmental therapists can help to support students who experience stress, and strengthen the psychosocial environment at school.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleStress i ungdomsskolen. "Generasjon prestasjon"
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel