Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Ingunaya.
dc.contributor.authorBerge, Leah.
dc.date.accessioned2022-07-19T15:52:47Z
dc.date.available2022-07-19T15:52:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111953379:46980758
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006743
dc.description.abstractDenne studien tar for seg forskning for å se på hva fagfellevurderte artikler har funnet om hvordan traumatisering i barndom påvirker barnets sosiale utvikling. Funnene viser at omsorgssvikt og traumer i barndom har en varig effekt på både sosial og akademisk utvikling. Den sosiale utviklingen blir påvirket gjennom blant annet tilpasningsvansker og manglende sosial kompetanse. Kompleksiteten viser seg ved å trekke inn resiliensbegrepet, som tyder på at det er en sjanse for at barnet får en positiv utvikling, selv med mange riksikofaktorer og motgang til stede.
dc.description.abstractThis study addresses research to look at what peer-reviewed articles have found on how childhood trauma affects a child's social development. The findings show that neglect and trauma in childhood have a lasting effect on both social and academic development. Social development is affected through, among other things, adaptation difficulties and lack of social competence. The complexity is shown by including the concept of resilience, which indicates that there is a chance that the child will have a positive development, even with many risk factors and adversity present.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKonsekvenser av traumatisering i barndom
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel