Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorbjørnsen, Nina
dc.contributor.authorNese, Katrine
dc.date.accessioned2022-07-19T15:52:58Z
dc.date.available2022-07-19T15:52:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:113222672:65452550
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006760
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne studien kommer fra et engasjement rettet mot profesjonsutøveren ute i aktivt arbeidsliv. Formålet med studien er å se på hvordan Nav veiledere opplevelser veilederrollen i det daglige arbeidet sitt ved Nav-kontor. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling utformet. «Hvordan oppleves veilederrollen i Nav?» - En studie fra veileders perspektiv. For å besvare problemstilling er det gjennomført kvalitative dybdeintervjuer med 7 Nav veiledere ved et NAV-kontor i Norge. Jeg har brukt tematisk analyse i arbeidet med å analysere empirien som kommer frem av studien. Studien har en hermeneutisk vitenskapelig tilnærming. Det teoretiske grunnlaget i oppgaven er Lipsky sin teori om bakkebyråkraten, Erving Goffman sin rolleteori og Arlie Hochschilds emosjonsteori. I tillegg til dette bruker jeg Per Isdals teori for å se på Nav veiledernes følelsesarbeid og hvordan de håndterer dette ute i aktivt arbeidsliv. Per Isdals bok, «smittet av vold» er en nyere publikasjon. Jeg ønsket å sette en nyere publikasjon opp mot resterende teori dette for å få et spenn i teorigrunnlaget mitt. Hvordan teorier som har stått seg over tid kan ses i sammenheng med en publikasjon fra nyere tid. Funnene i studien min viser at NAV-veiledere opplever at arbeidet i forhold til registrering og dokumentering stjeler mye av tiden deres. Vider opplever de mye variasjon i veileder rollene sine. Noen mener at tittelen som veileder er godt beskrivende for arbeidet de gjør, mens andre mener at det ikke er lett å beskrive alle arbeidsoppgavene da de egentlig går ut over dette hele tiden. Følelsesmessig opplever veilederne og mye følelser. Dette i form av gode følelser når ting går bra for brukerne, men og vanskelige følelser som melder seg underveis i arbeidet. Det pekes og ut en ny veileder tradisjon i Nav som informantene forteller om, dette i form av kollegaveiledning. Noen mener at dette er en kjempegod ting for de ansatte mens noen synes at de har for lite kompetanse på området til at det skal fungere gunstig.
dc.description.abstractSummary The theme for this study comes from a commitment aimed at the professional in working life. The purpose of the study is to look at how Nav supervisors experience the role of supervisor in their daily work at the Nav office. Based on this, the following problem has been formulated. "How is the role of supervisor experienced in Nav?" - A study from the supervisor's perspective. To answer the problem, qualitative in-depth interviews were conducted with 7 Nav supervisors at a NAV office in Norway. I have used thematic analysis in the work of analyzing the empirical evidence that emerges from the study. The study has a hermeneutic scientific approach. The theoretical basis of the thesis is Lipsky's theory of the ground bureaucrat, Erving Goffman's role theory and Arlie Hochschild's emotion theory. In addition to this, I use Per Isdal's theory to look at the Nav supervisors' emotional work and how they handle this in active working life. Per Isdal's book, "Infected by Violence" is a recent publication. I wanted to set up a recent publication against the remaining theory, this to get a span in my theoretical basis. How theories that have stood the test of time can be seen in connection with a publication from recent times. The findings in my study show that NAV supervisors experience that the work in relation to registration and documentation steals much of their time. Furthermore, they experience a lot of variation in their supervisor roles. Some believe that the title of supervisor is well descriptive of the work they do, while others believe that it is not easy to describe all the work tasks as they go beyond this all the time. Emotionally, the supervisors experience a lot of emotions. This in the form of good feelings when things are going well for the users, but also difficult feelings that show up during the work. A new mentoring tradition is pointed out in Nav, which the informants talk about, in the form of peer mentoring. Some people think that this is a very good thing for the employees while some people think that they have too little competence in the area for it to work well.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan oppleves veileder rollen i Nav? En studie fra veileders perspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel