dc.contributor.author | Ellinggard, Stine | |
dc.contributor.author | Bjerkestrand, Karin Brunvathne | |
dc.date.accessioned | 2022-08-18T09:15:15Z | |
dc.date.available | 2022-08-18T09:15:15Z | |
dc.date.created | 2022-01-04T13:06:47Z | |
dc.date.issued | 2021-09 | |
dc.identifier.citation | Ellinggard, S. N., & Brunvathne Bjerkestrand, K. (2021). Performative kunstdidaktiske erfaringer som praksisrefleksjon. Journal for Research in Arts and Sports Education, 5(3). | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3012518 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å undersøke hva performative kunstdidaktiske erfaringer kan tilføre praksisrefleksjonen til PPU (praktisk pedagogisk utdanning) studenter i drama og teater. Forfatterne har gjennomført tre performative kunstdidaktiske forløp med studenter fra to PPUutdanninger i drama og teater i Norge. I etterkant av hvert forløp har forfatterne hatt gruppeintervju, hvor studentene delte sine opplevelser knyttet til refleksjoner over det å utvikle lærerrollen. I denne artikkelen diskuterer vi betydningen av dramafagets kunstdidaktiske muligheter i refleksjon over praksis. Gjennom analyse av studentenes utsagn, utkrystalliserte det seg tre perspektiver: kroppens minne, gjenkjennelsesfelleskapet og distanseperspektivet. Disse perspektivene tilfører, ifølge studentene, et utvidet refleksjonsrom, noe den mer tradisjonelle praksisrefleksjonen ikke rommer. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | kunstdidaktikk | en_US |
dc.subject | dramapedagogikk | en_US |
dc.subject | lærerrollen | en_US |
dc.subject | praksisrefleksjon | en_US |
dc.subject | drama education | en_US |
dc.title | Performative kunstdidaktiske erfaringer som praksisrefleksjon | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 Stine Nielsen Ellinggard, Karin Brunvathne Bjerkestrand | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.volume | 5 | en_US |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/jased.v5.2426 | |
dc.identifier.cristin | 1974339 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |