Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEllinggard, Stine
dc.contributor.authorBjerkestrand, Karin Brunvathne
dc.date.accessioned2022-08-18T09:15:15Z
dc.date.available2022-08-18T09:15:15Z
dc.date.created2022-01-04T13:06:47Z
dc.date.issued2021-09
dc.identifier.citationEllinggard, S. N., & Brunvathne Bjerkestrand, K. (2021). Performative kunstdidaktiske erfaringer som praksisrefleksjon. Journal for Research in Arts and Sports Education, 5(3).en_US
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012518
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å undersøke hva performative kunstdidaktiske erfaringer kan tilføre praksisrefleksjonen til PPU (praktisk pedagogisk utdanning) studenter i drama og teater. Forfatterne har gjennomført tre performative kunstdidaktiske forløp med studenter fra to PPUutdanninger i drama og teater i Norge. I etterkant av hvert forløp har forfatterne hatt gruppeintervju, hvor studentene delte sine opplevelser knyttet til refleksjoner over det å utvikle lærerrollen. I denne artikkelen diskuterer vi betydningen av dramafagets kunstdidaktiske muligheter i refleksjon over praksis. Gjennom analyse av studentenes utsagn, utkrystalliserte det seg tre perspektiver: kroppens minne, gjenkjennelsesfelleskapet og distanseperspektivet. Disse perspektivene tilfører, ifølge studentene, et utvidet refleksjonsrom, noe den mer tradisjonelle praksisrefleksjonen ikke rommer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkunstdidaktikken_US
dc.subjectdramapedagogikken_US
dc.subjectlærerrollenen_US
dc.subjectpraksisrefleksjonen_US
dc.subjectdrama educationen_US
dc.titlePerformative kunstdidaktiske erfaringer som praksisrefleksjonen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Stine Nielsen Ellinggard, Karin Brunvathne Bjerkestranden_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.23865/jased.v5.2426
dc.identifier.cristin1974339
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal