Show simple item record

dc.contributor.authorEllinggard, Stine
dc.contributor.authorBjerkestrand, Karin Brunvathne
dc.date.accessioned2022-08-18T09:15:15Z
dc.date.available2022-08-18T09:15:15Z
dc.date.created2022-01-04T13:06:47Z
dc.date.issued2021-09
dc.identifier.citationEllinggard, S. N., & Brunvathne Bjerkestrand, K. (2021). Performative kunstdidaktiske erfaringer som praksisrefleksjon. Journal for Research in Arts and Sports Education, 5(3).en_US
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012518
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å undersøke hva performative kunstdidaktiske erfaringer kan tilføre praksisrefleksjonen til PPU (praktisk pedagogisk utdanning) studenter i drama og teater. Forfatterne har gjennomført tre performative kunstdidaktiske forløp med studenter fra to PPUutdanninger i drama og teater i Norge. I etterkant av hvert forløp har forfatterne hatt gruppeintervju, hvor studentene delte sine opplevelser knyttet til refleksjoner over det å utvikle lærerrollen. I denne artikkelen diskuterer vi betydningen av dramafagets kunstdidaktiske muligheter i refleksjon over praksis. Gjennom analyse av studentenes utsagn, utkrystalliserte det seg tre perspektiver: kroppens minne, gjenkjennelsesfelleskapet og distanseperspektivet. Disse perspektivene tilfører, ifølge studentene, et utvidet refleksjonsrom, noe den mer tradisjonelle praksisrefleksjonen ikke rommer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkunstdidaktikken_US
dc.subjectdramapedagogikken_US
dc.subjectlærerrollenen_US
dc.subjectpraksisrefleksjonen_US
dc.subjectdrama educationen_US
dc.titlePerformative kunstdidaktiske erfaringer som praksisrefleksjonen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Stine Nielsen Ellinggard, Karin Brunvathne Bjerkestranden_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.23865/jased.v5.2426
dc.identifier.cristin1974339
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal