Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHandulle, Ayan
dc.contributor.authorSilvander, Andrea.
dc.date.accessioned2022-08-31T15:51:25Z
dc.date.available2022-08-31T15:51:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:113222672:67453792
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014782
dc.description.abstractFormålet med studien baserer seg på å skape empiri på temaet minoritetsungdom på institusjon. Det er mye forskning på temaet minoriteter og barnevern, men dette dreier seg i hovedsak om barnevernstjenesten, og i lite grad om barnevernsinstitusjoner. Hensikten med forskningsprosjektet er derfor å rette fokus mot etniske minoriteter som bor på institusjon. Jeg ønsker å skape en bedre forståelse for hvordan det er å jobbe med denne gruppen, og belyse hvilke utfordringer som eventuelt kan oppstå i miljøterapeutenes arbeidssituasjon. Formålet er dermed at sosialarbeidere kan anvende empirisk forskning som et redskap i møte med ungdommer med minoritetsbakgrunn som bor på barnevernsinstitusjon, for å styrke miljøarbeidere og miljøterapeuters forståelse og praksis i møte med ungdommer og foreldre med etnisk minoritetsbakgrunn. Jeg har jeg valgt å rette inn forskningen mot hvordan miljøterapeuter opplever sin egen arbeidssituasjon i samhandling med minoritetsungdommer. Problemstillingen for studien lyder som følger: «Hvordan opplever ansatte ved barnevernsinstitusjoner sin egen rolle som miljøterapeut i møte med ungdommer med minoritetsbakgrunn?». Studien baserer seg på en kvalitativ metode, og jeg har samlet inn data gjennom semi-strukturerte livsverdenintervjuer. Funnene er analysert ved bruk av tematisk analyse. Fem miljøterapeuter ved barnevernsinstitusjoner, som har erfaring med ungdom med minoritetsbakgrunn har blitt intervjuet. Den innhentede dataen for forskningsprosjektet viser at det er flere utfordringer knyttet til å arbeide med etniske minoriteter på barnevernsinstitusjon. Hovedfunnene indikerte at kulturforskjeller, språk, samarbeid med foreldre, akkulturasjon og kulturalisering var det mest utfordrende i møte med minoritetsungdom på barnevernsinstitusjon. Det viser seg at informantene er klar over disse aspektene ved arbeidet, samtidig som de har et avklart forhold til å jobbe med denne gruppen. Informantene la vekt på hvordan kulturalisering kan forekomme i arbeidet, og at det derfor er sentralt å være bevisst sin rolle, selv om de innrømmer at de kanskje ikke alltid klarer å gjøre dette selv. Funnene blir diskutert i lys av tidligere forskning og teoretiske perspektiver.
dc.description.abstractThe purpose of this research project is to create empirical research of the topic ethnic minority youth in residential childcare homes. There is already some research regarding ethnic minorities and child protective services, but little on this group in residential childcare homes. I therefore wish to shed light on the experiences that ethnic minorities encounter in residential childcare homes, and the challenges they may encounter. I also wish to create a better understanding of how social workers experience working with this group. The general intention for this research project is therefore to create a study that gives social workers the ability to use empirical research in their line of work. This can enhance the social workers understanding and practices when working with children and families with an ethnic minority background. For this research project I have chosen to focus on the experiences of social workers at residential childcare homes that have worked with ethnic minorities. The research problem for this study reads as follows: “How do employees at residential childcare homes see their own role as a social worker when interacting with teenagers with a minority background?”. The study is based on a quantitative method, and the data will be collected through semi-structured interviews. The data is analyzed with the use of thematic analysis. Five social workers at different residential childcare homes have been interviewed. The data collected for the research project shows that there are several challenges associated with working with ethnic minorities at residential childcare homes. The main findings indicated that cultural differences, language, cooperation with parents, acculturation and culturalization were the most challenging aspects when working with minority youth. It turns out that the informants are aware of these challenges, but at the same time have a clarified view on how to work with this group. The informants emphasized how culturalization can occur, and that it is therefore important to be aware of their role, even though they admit that they are not always able to do so themselves. The findings are discussed in the light of previous research and theoretical perspectives.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUngdommer med minoritetsbakgrunn på barnevernsinstitusjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel