Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHanduelle, Mohamoud, Abdi, Ayan
dc.contributor.authorHøiland, Kamilla
dc.date.accessioned2022-08-31T15:51:26Z
dc.date.available2022-08-31T15:51:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:113222672:2052241
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014783
dc.description.abstractDenne studien tar for seg hvordan kontaktpersoner i kommunal barneverntjeneste opplever å arbeide med hjelpetiltak når det er mistanke om at barn opplever vold i hjemmet gjennom at har opplevd vold mellom sine omsorgspersoner. Formålet med studien var å få mer kunnskap om oppfølgingene av hjelpetiltak knyttet til problematikken når barn opplever vold mellom sine omsorgspersoner og hvordan kontaktpersoner opplever dette arbeidet i praksis. Problemstillingen er som følgende: Hvordan opplever kontaktpersoner i barneverntjenesten å iverksette hjelpetiltak når det er mistanke om barn har opplevd vold mellom sine omsorgspersoner i hjemmet? Som grunnlag for studien ligger en kvalitativ forskningstilnærming, med 4 semi-strukturert intervjuer av kontaktpersoner i barneverntjenester som arbeider med oppfølging av hjelpetiltak. Kontaktpersonene har delt sine erfaringer og opplevelser av å iverksette og arbeide med hjelpetiltakene når en mistenker at barn har opplevd vold i hjemmet. En hermeneutisk tilnærming ble brukt som grunnlag for analysen og tolkningen av resultatene. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av tematisk analyse. Det teoretiske grunnlagt som ble valgt for å sette søkelys på hvordan kontaktpersonene arbeidet med tematikken og for å løfte frem hvordan det er å arbeide med barn som har opplevd vold i hjemmet. Studiens funn viser til at det er flere momenter som spiller inn når familiene mottar hjelpetiltak fra barneverntjenesten. Tillit, relasjonsarbeid, erkjennelse og medvirkning står sentralt. Studien viser at det å arbeide med hjelpetiltak når det er mistanke om at barn har opplevd vold mellom sine omsorgspersoner i hjemmet er en vanskelig prosess og erkjennelsen av bruken av volden står sentralt i arbeidet. Barn som opplever vold i hjemmet har behov for gode hjelpetiltak inn i familiene der barn, voldsutøver og voldsutsatt blir fulgt opp. Denne studien bidra med kunnskap om hvordan familiene som en enhet kan arbeides med når barn har vært opplevd vold og hvilke faktorer som spiller inn på samarbeid, tiltak og medvirkning. For å lykkes i dette arbeid har jeg diskutert hvordan anerkjennelseteori være bidragende til kontaktpersoner i barnevernet for å forstå hvorfor det blir viktig å møte familiene gjennom kjærlighet, rettslig og solidarisk anerkjennelse for å kunne hjelpe familiene
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleEn kvalitativ studie om hvordan kontaktpersoner i barnevernet opplever å arbeide med hjelpetiltak når barn opplever vold i hjemmet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel