Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Gurli
dc.contributor.authorAndersen, Pauline Finne
dc.date.accessioned2022-09-01T15:51:20Z
dc.date.available2022-09-01T15:51:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:113222672:22251566
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015206
dc.description.abstractErfaringskonsulenter er fremdeles nytt felt innenfor sosialfag. Feltet er derfor stadig under utvikling, hvor ny forskning trengs kontinuerlig for å fortsette utviklingen. Det oppstår ulike utfordringer og dilemmaer knyttet til erfaringskonsulenters kunnskapsgrunnlag og rolle, derfor har min masteroppgave som hensikt å tette dette kunnskapshullet. Teoretisk rammeverk: Jeg skal redegjøre for profesjon, profesjonsidentitet, Trevithicks (2008) rammeverk, fordi hun peker på at alle mennesker, profesjonell eller ikke, drar veksel på tre hovedtyper kunnskapskilder. Dette er en egnet kunnskapstypologi for å forstå hvilke kunnskapskilder erfaringskonsulenter drar veksel på i sin profesjonelle rolle. Jeg skal redegjøre for teori fra Goffman (2016), for å utdype om rollebegrepet og stigma som kan knytte seg til erfaringskonsulentrollen. Det vitenskapsteoretiske ståstedet i denne masteroppgaven peker på sosialkonstruktivismen (Tjora, 2021) og symbolsk interaksjon (Thagaard, 2018) fordi det beskriver hvordan sosiale interaksjoner kan påvirke erfaringskonsulenters opplevelse av å arbeide på et felt under utvikling. Det blir anvendt sju kvalitative dybdeintervju, hvor det har blitt benyttet en halvstrukturert intervjuguide for å ta høyde for «emerging design» (Creswell & Poth, 2018, s. 44). I analysen vil følgende tre hovedtemaer bli utdypet: 1) Utviklingen av en profesjonell identitet, 2) Balansegang mellom å dele mine erfaringer og ‘min historie’, 3) Å romme en ‘gammel’ og en profesjonell identitet. Målet er økt bevisstgjøring på dilemmaer og utfordringer som oppstår i rollen som erfaringskonuslent. Det behøves en statlig satsing på å få nasjonale retningslinjer, rammeverk, opplæring, sertifisering og regulering av erfaringskonsulenter.
dc.description.abstractThe peer worker role is new field within social sciences. The field is under continuous development, and one must proceed with new research to further extend the knowledge and development of it. Several different challenges and dilemmas arise regarding peer workers foundation of knowledge and role within the field. This research aims to provide new knowledge that can help close the current knowledge gap. This research aims to describe profession, profession identity, and Trevitchicks (2008) framework. The framework describes that all humans, professional’s or not, recognize three different sources of knowledge, and how functioning knowledge typology can be used to understand the different types of knowledge foundations peer workers can use in a professional setting. Goffman’s (2016) theories are used in order elaborate about the specific “role” and stigma correlated within the field of peer workers. The scientific point of view in this study point to social constructivism (Tjora, 2021) and symbolic interaction (Thagaard, 2018) due to its description of how social interactions affect peer workers experiences of working within a field that is under continuous development. Qualitative method with semi-structured interviews, containing seven different participants, where conducted in the study. A semi-structured interview guide was used to account for the “emerging design” (Creswell & Poth, 2018, s. 44). The findings contain an elaborate description of the development of a professional identity, the balance of sharing experiences and ‘the history’ and to make room for an ‘old’- and a professional identity. Implications of the findings points to the current dilemmas and challenges that arise in the peer worker role, and furthermore how national guidelines, framework, training, certification, and regulation should be an area of importance for the Norwegian Government.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleErfaringskonsulentrollen: "Å jobbe med hjertet"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel