Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Gurli
dc.contributor.authorBruvik, Mia
dc.date.accessioned2022-09-01T15:51:22Z
dc.date.available2022-09-01T15:51:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:113222672:1777651
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015208
dc.description.abstractSammendrag Denne studien er en kvalitativ systematisk litteraturstudie som har som formål å gi en dypere forståelse av motivasjon hos unge voksne som står utenfor arbeid og utdanning. Problemstillingen er «Hvilke perspektiver på motivasjon er i spill i inklusjonsprosesser hos unge voksne utenfor arbeid og utdanning i Norden?». Av studien utleder jeg tre motivasjonsperspektiver: individorientert motivasjonsperspektiv, fremtidsorientert motivasjonsperspektiv og relasjonelt motivasjonsperspektiv. Perspektivene belyser hvordan profesjonelle forstår motivasjon hos de unge og hvordan de unge opplever sin egen motivasjon. Studien har et sosialkonstruktivistisk perspektiv. Gjennom å bruke litteraturstudie som metode er det gjennomført en søkeprosess som førte til 9 inkluderte artikler fra nordiske land. Artiklene som datasett er analysert gjennom tematisk analyse. Analysen er gjennomført ved å lage koder og temaer som fører til motivasjonsperspektivene. Studien viser at det individorienterte motivasjonsperspektivet er tydeligst til stede hos profesjonelle. Profesjonelle forstår motivasjon hos unge som en personlig indre egenskap, noe man har eller ikke har. En videre forståelse av perspektivet viser at profesjonelle kan styrke de unges motivasjon, hvis de vurderes som mottakelige for dette. Relasjonelle motivasjonsperspektivet er sterkest hos de unge voksne selv og viser at de blir motivert gjennom ytre relasjonelle faktorer. Fremtidsorienterte motivasjonsperspektivet er til stede hos begge to parter, og peker på at unge har mer langsiktige mål for sin fremtid, mens de profesjonelle fokuserer på kortsiktige mål som skal aktivere de unge raskt ut i inklusjon. Studien finner at disse motivasjonsperspektivene påvirker inklusjonsprosessen. Når interaksjonen mellom profesjonelle og unge ikke inkluderer dialog for å lage en felles forståelse av motivasjon viser studien min at dette kan føre til en demotivasjon hos de unge voksne.
dc.description.abstract.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMotivasjonsperspektiver hos unge voksne utenfor arbeid og utdanning i Norden
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel