Et nytt syn på ulykkesgranskning - en studie av perspektivers forekomst i granskningsrapporter
Master thesis
View/ Open
Date
2015-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1451]
Abstract
Det finnes mange forskjellige teorier som søker å forklare hvorfor og hvordan ulykker
intreffer. I etterkant av en ulykke, når hendelsen skal granskes, vil bevisst eller ubevisst valg
av teori være styrende for hele granskningsprosessen. Hva man ser etter, hvordan funnene
man gjør tolkes og forstås og hvilke konklusjoner som trekkes vil være styrt av de rådende
teoretiske perspektivene.
Jeg har i denne oppgaven analysert fire rapporter etter ulykkesgranskninger, to produsert av
Petroleumstilsynet og to av Statens havarikommisjon for transport. Målet har vært å avdekke
hvilke ulykkesperspektiv som kommer til uttrykk i rapportene, med spesielt fokus på
individperspektivet og samfunnsperspektivet. Kort fortalt går individperspektivet ut på å
holde enkeltpersoner ansvarlige for en ulykke, mens samfunnsperspektivet fremmer en søken
etter årsaksfaktorer på myndighetsnivå. Fra utvalgt relevant teori om ulykker har jeg satt
sammen en oversikt over nøkkelkonsepter som kjennetegner de ulike perspektivene. Deretter
har jeg gått gjennom granskningsrapportene og ved å benytte disse indikatorene slått fast
hvilke perspektiver som gjør seg gjeldende.
Det viser seg at det dominerende perspektivet i alle rapportene er HROperspektivet.
Dette
har nok sammenheng med at perspektivet innbefatter et stort antall relevante elementer for
ulykkesgranskningene. Overraskende fant jeg at individperspektivet også forekommer, dog i
mye mindre grad. Samfunnsperspektivet fremtrer ikke i det hele tatt i Petroleumstilsynets
granskningsrapporter, men Havarikommisjonen har inkludert komponenter fra
samfunnsperspektivet i begge sine rapporter. Vi ser altså at det til tross for systemorienterte
granskninger likevel hender at enkeltpersoner holdes (indirekte) ansvarlig for
ulykkeshendelser. Det er et stort potensial for ytterligere inkludering av samfunnsperspektivet
i ulykkesgranskninger, ved å vurdere en ulykke i en bredere samfunnsmessig kontekst, og
ved å involvere aktører på politisk nivå og myndighetsnivå.
Description
Master's thesis in Risk management and societal safety