Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBlindheim, Bjørn-Tore.
dc.contributor.authorMoen, Eivind.
dc.date.accessioned2022-09-28T15:51:24Z
dc.date.available2022-09-28T15:51:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109900289:20353420
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022359
dc.description.abstractNedbemanning og omstilling er noe alle større virksomheter må igjennom fra tid til annen. Markedet er i stadig endring, og for å opprettholde konkurransedyktigheten må slike endringer responderes på og nødvendige tiltak iverksettes. I førersetet for nedbemanningsprosessen finner vi ledelsen, som har en krevende oppgave i å ivareta de berørte ansatte, samtidig som forventninger om effektivitet og grundig gjennomførelse må innfris. Med bakgrunn i dette har følgende problemstilling blitt utledet: Hva er en leders rolle i de ulike fasene av en nedbemanningsprosess? I tilknytning til problemstillingen har utvalgsområde blitt avgrenset til ledere i oljerelaterte selskaper i Stavanger. Jeg har gjennomført intervju med 4 ledere, og fått et innblikk i deres opplevelser og erfaringer fra nedbemanningssituasjoner. I tillegg belyser denne oppgaven sentral teori om nedbemanning, omstilling og lovverk, før presentasjon av kvalitativ data innhentet fra informantene presenteres. Studien har en kvalitativ tilnærming, hvor semi-strukturerte intervju er benyttet som primær datainnsamlingsmetode, og funnene i oppgaven bygger hovedsakelig på informantenes egne erfaringer. Funnene er analysert i lys av de lover, avtaler og prosedyrer som hører til nedbemanning, for å sikre at funnene kan sies å være stadfestet og troverdig. Hovedfunn i studien viser at lederens viktigste oppgaver i nedbemanningsprosessen er å være profesjonell, vise hensyn, være forståelsesfull og gi så mye informasjon som mulig til den berørte ansatte. I tillegg er gode prosedyrer for ivaretakelse av lovverk, samt samarbeid med tillitsvalgte, avgjørende faktorer for en vellykket prosess. Arbeidsplassen er for mange en viktig sosial og faglig arena, og det å få dette plutselig fratatt kan være belastende. Lederen må derfor være forberedt på at alle mulige reaksjoner vil forekomme, og være flink til å møte den enkelte ansatt og tilpasse seg de individuelle behov.
dc.description.abstractDownsizing and restructuring is something all major companies must undergo from time to time. The market is constantly changing, and in order to maintain competitiveness, changes must be responded to and necessary measures implemented. In the driver’s seat for the downsizing process, we find the management, who have a demanding task in taking care of the affected employees, at the same time as expectations of efficiency and thorough implementation must be met. Based on this, the following problem has been deduced: What is the role of the leader in the different phases of a downsizing process? In connection with the issue, the selection area has been limited to managers in oil-related companies in Stavanger. I have interviewed 4 managers and gained an insight into their experiences from downsizing situations. In addition, this thesis sheds light on central theory of downsizing, restructuring and legislation, before presenting qualitative data obtained from the informants. The study has a qualitative approach, where semi-structured interview is used as the primary data collection method, and the findings in the thesis are mainly based on the informants’ own experiences. The findings have been analyzed in the light of the laws, agreements and procedures that belong to downsizing, to ensure that the findings can be said to be confirmed and credible. The main findings of the study show that the manager’s main tasks in the downsizing process are to be professional, show consideration, be understanding and provide as much information as possible to the affected employee. In addition, good procedures for compliance with legislation, as well as cooperation with employee representatives, are decisive factors for a successful process. For many, the workplace is an important social and professional arena, and being deprived of this can be very demanding. The manager must therefore be prepared for all possible reactions to occur, and be good at meeting the individual employee and adapting the individual needs.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHva er en leders rolle i de ulike fasene av en nedbemanningsprosess?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel