Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBlindheim, Bjørn-Tore
dc.contributor.authorSandsmark, Maria
dc.contributor.authorToft, Ida Amalie Berg
dc.date.accessioned2022-09-29T15:51:27Z
dc.date.available2022-09-29T15:51:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109900289:22264226
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022605
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker vi hvordan kunnskapsoverføring kan brukes som et virkemiddel for nyetablerte organisasjoner. I motsetning til tidligere litteratur hvor kunnskapsoverføring vanligvis brukes for multinasjonale selskaper, utforsker denne studien fenomenet for nyetablerte selskaper. Problemstillingen for masteroppgaven er: hvordan kan nyetablerte organisasjoner bruke kunnskapsoverføring som et virkemiddel for å etablere seg innenfor en spesifikk bransje? For å besvare problemstillingen brukes Firstrate som nyetablert organisasjon, og bransjen rekruttering. Dermed ble to forskningsspørsmål formulert: (1) Hvordan kontekstualiserer Firstrate rekruttering som idé? (2) Hvordan kan vi fortolke og forstå kontekstualiseringen til Firstrate? En kvalitativ casestudie har blitt brukt for å besvare forskningsspørsmålet. Firstrate, et nystartet rekrutteringsselskap, ble valgt som case, fordi en av forfatterne av denne oppgaven jobber der. Vi gjennomførte et semistrukturert dybdeintervju med to av Firstrate’s ledere. I tillegg ble datainnsamling fra Firstrate’s nettside og sosiale medier-kanaler gjennomført for å supplere data fra intervjuet. Empirien ble deretter analysert i henhold til kunnskapsoverføringsteori og rekruttering som kunnskapsfelt. Rekruttering ble tolket som et kunnskapsfelt med store frihetsgrader og løs ramme. Hovedfunnene i oppgaven viser at Firstrate´s oversettelse av rekruttering som idé er basert på globale stedløse og tidløse markører som knyttes til en mer generell rekrutteringsmodell. For å fortolke og forstå kontekstualiseringen ble den studert fra et instrumentelt perspektiv og et institusjonelt/symbolsk perspektiv. Det gir høyde for to ulike fortellinger som begge peker på forskjellige muligheter for hvordan kunnskapsoverføring kan brukes som virkemiddel for nyetablerte organisasjoner. For øvrig, kan kunnskapsoverføring brukes som virkemiddel for organisasjoner som både inntar en mer generell posisjon i markedet med sin oversettelse, men også for de som i større grad benytter seg av lokale stedsmakeringer og tidsmarkeringer i sin oversettelse for å skille seg ut og være autentiske. Det argumenteres for at forutsetninger for å bruke kunnskapsoverføring som virkemiddel avhenger av hvilken bransje en etablerer seg i, hvor mange frihetsgrader og spillerom bransjen tillater i oversettelsen, hvilke markører en forsøker å knytte seg til, samt hva en ønsker å oppnå med markørene.
dc.description.abstractThe purpose of the current paper is to investigate how knowledge transfer can be used as a tool for newly established organisations. This is in contrast to previous literature where knowledge transfer is usually used for multinational companies. The research question for this study is as follows, how can newly established organisations use knowledge transfer as a tool to establish themselves within a specific industry? We used a qualitative case study to answer the research question. Firstrate, a newly started recruitment company, was chosen as the case due to one of the writers of this dissertation works at Firstrate. This has thus given us a unique opportunity to study the topic thoroughly. We conducted a semi-structured in-depth interview with two of Firstrate´s executives. In addition, data was collected from Firstrate's website and social media channels to supplement the data from the interview. To answer the research question, the following sub-questions were developed, (1) how does Firstrate contextualise recruitment as an idea? (2) how can we interpret and understand the contextualisation of Firstrate? The findings of the study revealed that Firstrate´s translation of recruitment as an idea is based on global markers that are not attached to any specific time or place, and linked to a more general recruitment model. To interpret and understand Firstrate´s contextualisation, it was studied from an instrumental perspective and an institutional/symbolic perspective. Thus, different narratives are provided, both of which point to different possibilities for how knowledge transfer can be used as a tool for newly established organisations. Moreover, findings showed that knowledge transfer can be used as a tool for organisations that want to have a more general position in the market, as well as for those who use local markers that are attached to time and place to differentiate themselves and be authentic. It is argued that the prerequisites for using knowledge transfer as a tool depend on which industry the organisations choose, how much leeway the industry allows in the translation, which markers the organisations are trying to attach to, and what the organisations want to achieve with the markers. Ultimately, the current paper contributes to an understanding of the prerequisites for using knowledge transfer as a tool for newly established organisations. Detecting these results is considered an important contribution to the knowledge transfer literature.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKunnskapsoverføring som etableringsguide
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1264]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel