Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLinge, Tone Therese
dc.contributor.authorHøyland, Susanne Rose
dc.contributor.authorVojinovic, Zorica
dc.date.accessioned2022-10-05T15:51:17Z
dc.date.available2022-10-05T15:51:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:109900289:65750946
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024140
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi forsket på temaet mangfoldsledelse, med et fokus på etnisk mangfold. Oppgavens problemstilling lyder som følger: Hvilke faktorer bidrar til vellykket mangfoldsledelse i etnisk mangfoldige bedrifter». Formålet vårt var å utforske teorier om ledelse av etnisk mangfold i arbeidslivet, for å forsøke å støtte opp under samt gi ny kunnskap til ledelse av etnisk mangfoldige arbeidsplasser. Det som er viktig å notere seg er at vi bruker begrepene etnisk mangfold og multikulturell om hverandre. Med dette mener vi mennesker med ulik etnisk og kulturell bakgrunn. Mangfoldsbegrepet omfatter forskjell i kjønn, alder, etnisitet, seksuell orientering, opprinnelsesland og funksjonsnivå (Egerdal, 2018, s. 108). I vår oppgave har vi imidlertid valgt å fokusere på etnisk mangfold. Bakgrunn for valg av tema i oppgaven var at vi ønsket å teste ut “beste praksis” tilnærming hvor vi ønsket å innhente informasjon om ledelsespraksis fra to virksomheter som har vunnet en mangfoldspris. Mangfoldsprisen dels ut i regi av Arbeids-og inkluderingsdepartementet med et formål om å fremme etnisk mangfold, bedre bruk av innvandreres kompetanse og øke rekruttering av innvandrere, og blir gitt ut på ulike satte kriterier (Imdi, 2022). I samme prosjekt ønsket vi også å studere to virksomheter som ikke hadde vunnet mangfoldsprisen, men som likevel var kjent for sitt etniske mangfold i virksomheten. Slik sett var vi opptatt av å studere om virksomhetene med mangfoldsprisen hadde en unik og overlegen praksis i forhold til virksomhetene samt i tillegg lete etter nye funn knyttet til faktorer for vellykket mangfoldsledelse på tvers av alle virksomhetene. For å forsøke å besvare problemstillingen, har vi brukt kvalitativ forskningsmetode med halvstrukturert dybdeintervju og gruppeintervju. Vi intervjuet fire ledere og fire grupper ansatte med inntil tre medarbeidere på totalt seksten medarbeidere. De resulterende faktorene for vellykket etnisk mangfoldsledelse er et resultat sammenligninger av de ulike virksomhetenes etniske mangfoldsledelse med eksisterende mangfolds teori, forskning og studier relatert til beste praksiser av mangfoldsledelse. Resultatet viser at faktorene for vellykket etnisk mangfoldsledelse i vår datautvalg er: inkluderende organisasjonskultur, kulturelle tilpasninger, samarbeid med Nav, ledere som ansvarlige for mangfoldsarbeidet, forfremmelsesmuligheter, flytende norsk er ikke det viktigste kravet, og at personlige egenskaper vektlegges fremfor høye utdanningskrav. I intervjumaterialene kom det også frem at en del av faktorene til vellykket etnisk mangfoldsledelse var et resultat av tilfeldigheter og ikke et resultat av et strategisk arbeid. Ingen av virksomhetene hadde planlagte tiltak for forebygge konflikter, saker ble tatt underveis og fordeler og utnyttelse av mangfoldet var ikke heller ikke strategisk analysert for å oppnå konkurransefortrinn for virksomhetene.
dc.description.abstractIn this master's thesis, we have researched the topic of diversity management, with a focus on ethnic diversity. The assignment's problem reads as follows: Which factors contribute to successful diversity management in ethnically diverse companies'. Our purpose was to explore theories about management of ethnic diversity, in order to try to support and provide new knowledge for management of ethnically diverse workplaces. What is important to note is that we use the terms ethnic diversity and multicultural interchangeably. By this we mean people with different ethnic and cultural backgrounds. The concept of diversity includes differences in gender, age, ethnicity, sexual orientation, country of origin and functional level (Egerdal, 2018, p. 108). In our task, however, we have chosen to focus on ethnic diversity. The background for choosing the topic in the thesis was that we wanted to test out a "best practice" approach where we wanted to obtain information about management practices from two businesses that have won a diversity award. The Diversity Prize is partly awarded by the Ministry of Labor and Inclusion with the aim of promoting ethnic diversity, better use of immigrants' skills and increasing the recruitment of immigrants, and is awarded based on various set criteria (Imdi, 2022). In the same project, we also wanted to study two businesses which had not won the diversity award, but which were nevertheless known for their ethnic diversity in the business. In this sense, we were interested in studying whether the businesses with the diversity award had a unique and superior practice in relation to the businesses, as well as looking for new findings related to factors for successful diversity management across all businesses. To try to answer the problem, we have used a qualitative research method with semi-structured in-depth interviews and group interviews. We interviewed four managers and four groups of employees with up to three employees out of a total of sixteen employees. The resulting factors for successful ethnic diversity management are a result of comparisons of the various businesses' ethnic diversity management with existing diversity theory, research and studies related to best practices of diversity management. The results show that the factors for successful ethnic diversity management in our data sample are: inclusive organizational culture, cultural adaptations, cooperation with Nav, managers responsible for diversity work, promotion opportunities, fluency in Norwegian is not the most important requirement, and that personal qualities are emphasized over high educational requirements. In the interview materials, it also emerged that some of the factors for successful ethnic diversity management were the result of coincidences and not the result of strategic work. None of the businesses had planned measures to prevent conflicts, matters were dealt with along the way and benefits and utilization of diversity were not strategically analyzed to achieve a competitive advantage for the businesses.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvilke faktorer bidrar til vellykket mangfoldsledelse i etnisk mangfoldige bedrifter?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel